Per­he­va­paa­uu­dis­tus on his­to­rial­li­nen pa­nos­tus lap­si­per­hei­siin

Eduskunta hyväksyi tänään perheiden tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta parantavan perhevapaauudistuksen. Kansanedustaja Katja Hänninen iloitsee siitä, että uudistus on vihdoinkin totta ja suomalainen yhteiskunta on entistä lapsi- ja perheystävällisempi.

– Uudistusta on yritetty saada aikaan pitkään. Myös Vasemmistoliiton tavoiteohjelmissa perhevapaauudistus on ollut vuosikausia ja Vasemmistonaisten tavoitteissa vielä pidempään. Erilaiset tasa-arvotoimijat ovatkin tehneet vuosien aikana valtavasti töitä, jotta tasa-arvoa ja perheiden hyvinvointia konkreettisesti parantava uudistus saadaan aikaan. Nyt on myös aika kiittää heitä, Hänninen sanoo.

Juuri tällaista pitkälle katsovaa, perheitä tukevaa ja toivoa antavaa politiikkaa tarvitsemme.

Esimerkiksi isien rohkaiseminen pitämään enemmän perhevapaita on ollut uudistuksen saamisen pontimena jo kauan. Nyt hyväksytty perhevapaauudistus kannustaa etenkin isiä käyttämään heille kiintiöityjä vapaita.

– On hienoa, jos yhä useampi isä pitää perhevapaita ja viettää aikaa lapsensa kanssa jo silloin, kun tämä on aivan pieni. Se on todella ainutlaatuinen ajanjakso ihmisen elämässä, Hänninen sanoo.

Synnytysikäisten naisten syrjintä on edelleen valitettavan yleistä työelämässä ja tasaisemmin jaetut perhevapaat auttavat myös tämän ongelman ratkaisemisessa.

– Perheystävällisen työelämän edistämisen kannalta tämä uudistus on aivan olennainen. Muitakin toimia toki tarvitaan. Hyvinvoivalla työpaikalla ymmärretään laajemminkin, että ihmiselämään kuuluu erilaisia hoivavastuita, eikä sitä koeta ongelmallisena, vaan työn ja muun elämän yhteensovittamista tuetaan, Hänninen sanoo.

Lapsiperheköyhyyteen puuttumisen kannalta perhevapaauudistus on myös tärkeä. Uudistus vahvistaa perheiden toimeentuloa, kun ansiosidonnaiset perhevapaat pitenevät nykyisestä ja niiden käyttöön tulee lisää joustavuutta. Hänninen pitää tärkeänä myös kotihoidon tuen säilymistä osana perheiden tukemista.

– Teen paljon yhteistyötä erilaisten lapsi- ja perhejärjestöjen kanssa ja olen saanut niiltä paljon huolestuneita viestejä siitä, miten korona-aika on kiristänyt monen perheen taloudellista tilannetta entisestään. Monissa perheissä tilanne on todella tiukka juuri pikkulapsivaiheessa. Siinäkin mielessä perhevapaauudistus on historiallinen panostus lapsiperheisiin. Pikkulapsivaiheeseen panostaminen on kaikin tavoin järkevää ongelmia ennaltaehkäisevää toimintaa. Juuri tällaista pitkälle katsovaa, perheitä tukevaa ja toivoa antavaa politiikkaa tarvitsemme, Hänninen sanoo