Uusi eu­roop­pa­lai­nen va­sem­mis­to­puo­lue pe­rus­tet­tu – ta­voit­tee­na in­hi­mil­li­nen työ­elä­mä ja kun­nian­hi­moi­nen ym­pä­ris­tö­po­li­tiik­ka

Vasemmistoliitto on mukana perustamassa uutta punavihreää ja edistyksellistä eurooppalaista puoluetta. Puolueen nimi on Euroopan vasemmistoliitto planeetan ja ihmisten puolesta, englanniksi European Left Alliance for the Planet and the People (ELA).

Euroopan vasemmistoliitto ELA toimii punavihreiden feminististen puolueiden yhteistyöelimenä. Sen tavoitteena on työskennellä Euroopan puolesta, missä kansainvälinen yhteistyö, työntekijöiden oikeuksien vahvistaminen, rauha, solidaarisuus, tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus määrittävät kehityksen suunnan. ELA kamppailee reilun ekologisen siirtymän puolesta.

– ELA puolustaa kansainvälistä oikeutta, demokratiaa, ihmisoikeuksia ja oikeudenmukaisempaa talouspolitiikkaa. Teemme töitä, jotta kaikilla olisi kestävä tulevaisuus, kertoo ELA:n perustamisessa mukana ollut vasemmistoliiton europarlamentaarikko Jussi Saramo.

Uuteen eurooppalaiseen puolueeseen kuuluu joukko vasemmistopuolueita ympäri Eurooppaa. Mukana perustamassa uutta puoluetta ovat Suomen vasemmistoliiton lisäksi Ruotsin Vänsterpartiet, Tanskan Enhedslisten, Portugalin Bloco de Esquerda, Espanjan Podemos, Puolan Razem ja Ranskan La France Insoumise.

Suomen vasemmistoliitto valitsi edustajikseen ELA:n hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi kautensa päättäneen MEP Silvia Modigin ja varajäseneksi MEP Jussi Saramon.

Jussi Saramo
jussi.saramo@europarl.europa.eu