Va­sem­mis­to­lii­ton edus­kun­ta­ryh­mä: Itä-Suo­men rai­deyh­teyk­sien ke­hit­tä­mi­sek­si tar­vi­taan eri­tyis­toi­mia

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii hallitukselta erityistoimia Itä-Suomen raideyhteyksien kehittämiseksi. Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Saimaan kanavan sulkemisen jälkeen liikenne Itä-Suomen rautateillä on kasvanut merkittävästi. Kasvun ennustetaan edelleen jatkuvan. Karjalan ja Savon radat ovat nyt kiireellisessä korjaus- ja kehittämistarpeessa.

– Nyt tarvitaan erityistoimia, mutta hallitus näyttää jättävän Itä-Suomen oman onnensa nojaan. Saavutettavuus raiteita pitkin, niin henkilö- kuin tavaraliikenteen osalta, on avaintekijä Itä-Suomen elinvoiman kannalta, sanoo Kuopiossa asuva vasemmistoliiton kansanedustaja Laura Meriluoto.

Karjalan ja Savon ratojen peruskorjauksilla ja parantamis- ja nopeuttamistoimilla matka-aikoja on eteläisemmän Suomen ja Joensuun sekä Kuopion välillä mahdollista lyhentää. Lisäksi ratojen parantaminen Joensuusta ja Kuopiosta pohjoiseen kohti Kajaania on tarpeen, kuten myös poikittaisyhteyksien kehittäminen.

Hallitus näyttää jättävän Itä-Suomen oman onnensa nojaan.

– Pienemmästäkin matka-ajan lyhentämisestä olisi Savon ja Karjalan radoilla hyötyä puhumattakaan Itä-Suomen poikittaisen raideliikenteen tilanteesta. Käytännössä poikittainen junamatkustaminen ei ole Itä-Suomessa vaihtoehto. Parempien yhteyksien varaan voisi tulevaisuudessa suunnitella myös lähijunaliikennettä, sanoo Meriluoto.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii, että Itä-Suomen raideliikenteen muuttunut tilanne huomioidaan Liikenne 12 -suunnitelmaa päivitettäessä. Lisäksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmä peräänkuuluttaa, että Itä-Suomen radoilla pelkät peruskorjaukset eivät riitä vaan yhteyksiä on kehitettävä ja investointeja tehtävä rohkeasti ja pitkäjänteisesti tulevaisuuden tarpeisiin.

– Pelkkä peruskorjaaminen ei todellakaan riitä, vaan raideliikennettä pitäisi pystyä myös kehittämään. Toimivat raiteet ovat oleellinen osa vihreää siirtymää ja huoltovarmuutta, toteaa Meriluoto.