– Nyt tarvitaan erityistoimia, mutta hallitus näyttää jättävän Itä-Suomen oman onnensa nojaan. Saavutettavuus raiteita pitkin, niin henkilö- kuin tavaraliikenteen osalta, on avaintekijä Itä-Suomen elinvoiman kannalta, sanoo Kuopiossa asuva vasemmistoliiton kansanedustaja Laura Meriluoto.
Karjalan ja Savon ratojen peruskorjauksilla ja parantamis- ja nopeuttamistoimilla matka-aikoja on eteläisemmän Suomen ja Joensuun sekä Kuopion välillä mahdollista lyhentää. Lisäksi ratojen parantaminen Joensuusta ja Kuopiosta pohjoiseen kohti Kajaania on tarpeen, kuten myös poikittaisyhteyksien kehittäminen.
Hallitus näyttää jättävän Itä-Suomen oman onnensa nojaan.
– Pienemmästäkin matka-ajan lyhentämisestä olisi Savon ja Karjalan radoilla hyötyä puhumattakaan Itä-Suomen poikittaisen raideliikenteen tilanteesta. Käytännössä poikittainen junamatkustaminen ei ole Itä-Suomessa vaihtoehto. Parempien yhteyksien varaan voisi tulevaisuudessa suunnitella myös lähijunaliikennettä, sanoo Meriluoto.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii, että Itä-Suomen raideliikenteen muuttunut tilanne huomioidaan Liikenne 12 -suunnitelmaa päivitettäessä. Lisäksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmä peräänkuuluttaa, että Itä-Suomen radoilla pelkät peruskorjaukset eivät riitä vaan yhteyksiä on kehitettävä ja investointeja tehtävä rohkeasti ja pitkäjänteisesti tulevaisuuden tarpeisiin.
– Pelkkä peruskorjaaminen ei todellakaan riitä, vaan raideliikennettä pitäisi pystyä myös kehittämään. Toimivat raiteet ovat oleellinen osa vihreää siirtymää ja huoltovarmuutta, toteaa Meriluoto.