Va­sem­mis­to­lii­ton me­pit: EU:lta vaa­di­taan kon­kreet­ti­sia toi­mia Is­rae­lin lait­to­muuk­sien lo­pet­ta­mi­sek­si

Euroopan parlamentissa pohjoismaisen vasemmiston europarlamentaarikot ovat jättäneet tänään komissiolle kirjallisen kysymyksen, jolla halutaan selvittää Euroopan komission sekä Eurooppa-neuvoston toimia YK:n yleiskokouksen päätöslauselman noudattamiseksi.

YK:n yleiskokous vaatii eilisessä historiallisessa päätöksessään Israelia muun muassa lopettamaan laittoman miehityksensä Palestiinassa vuoden sisällä. Päätöslauselmassa viitataan Kansainvälisen tuomioistuimen ICJ:n kesäiseen neuvoa-antavaan kantaan.

Eilinen jäsenvaltioiden valtavalla enemmistöllä hyväksytty päätöslauselma merkitsee suurta käännettä kansainvälisen yhteisön suhtautumisessa Israelin politiikkaan.

– On ilahduttavaa nähdä nyt myös Suomen äänestäneen suuren enemmistön mukana Israelin politiikan yksiselitteisen tuomitsemisen puolesta. Edelleen on kuitenkin keskeistä, millä konkreettisilla toimilla maat aikovat painostaa Israelia lopettamaan laittoman miehityksen sekä kansanmurhan Gazassa – myös EU:n tulee toimia, sanovat vasemmistoliiton Li Andersson, Merja Kyllönen ja Jussi Saramo.

Pohjoismaisen vasemmiston kirjallisessa kysymyksessä tiedustellaan, millaisilla välittömillä sanktioilla Euroopan unioni aikoo varmistaa Israelin laittoman palestiinalaisalueiden miehityksen loppumisen. Päätöslauselmassa YK kehottaa jäsenmaita muun muassa myös lopettamaan asekaupan Israelin kanssa, lopettamaan laittomissa siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden tuonnin sekä asettamaan erilaisia sanktioita.

– Asekaupan lopettaminen on esimerkki konkreettisesta toimesta, johon EU voi omalla toiminnallaan myötävaikuttaa. Muuten jäsenvaltiot jatkavat Israelin räikeiden ihmisoikeusloukkausten ja kansainvälisen oikeuden vastaisten sotarikosten rahoittamista. Tarvitsemme eurooppalaisilta valtioilta suoraselkäisyyttä ja aitoa pyrkimystä painostaa Israelia lopettamaan laittoman politiikkansa, vasemmistoliiton europarlamentaarikot korostavat.