Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo: Pää­mi­nis­te­ri Or­po an­taa Ta­vion kä­vel­lä Suo­men ul­ko­po­li­tii­kan lin­jaus­ten yli

Vasemmistoliiton kansanedustaja ulkoasianvaliokunnan jäsen Veronika Honkasalo on järkyttynyt Suomen päätöksestä olla liittymättä Ukrainan jälleenrakentamisen tasa-arvo- ja inklusiivisuusliittoumaan (Alliance for Gender-Responsive and Inclusive Recovery in Ukraine). Lehtitietojen mukaan päätöksen on tehnyt ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio (ps.), jolle ongelmana on ollut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien edistäminen.

– On erittäin huolestuttavaa, että Tavio tekee ikään kuin erillistä tasa-arvovihamielistä politiikkaa vastoin Orpon hallituksen omia linjauksia ulkopolitiikkaa koskien ja suhteessa Suomen pitkän linjan painopisteisiin, Honkasalo sanoo.

– Naisten ja tyttöjen oikeuksien vahvistaminen sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen löytyy niin hallitusohjelmasta kuin ulko- ja turvallisuuspoliittisesta selonteosta, sekä Tavion itsensä johdolla valmistellusta kansainvälisten taloussuhteiden ja kehitysyhteistyön selonteosta. Molemmissa selonteoissa on myös linjaus sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien edistämiseksi, Honkasalo painottaa.

Ukrainan jälleenrakentamiseen liittyvään tasa-arvoliittoumaan ovat lähteneet mukaan esimerkiksi Ruotsin, Norjan, Tanskan, Viron, Ison-Britannian ja USA:n ulkoministeriöt tai kehitysyhteistyövirastot, EU sekä lukuisat järjestöt ja yritykset. Mukana olevat maat ovat sitoutuneet naisten ja miesten välisen tasa-arvon ja naisnäkökulman huomiointiin Ukrainan jälleenrakentamisessa.

– Hankkeessa on otettu vahvasti huomioon ukrainalaisten naisten kokema seksuaalinen väkivalta miehittäjä- ja hyökkääjämaan sotilaiden taholta. On häpeällistä, ettei Suomi ole mukana edistämässä näin tärkeitä tavoitteita Honkasalo sanoo.

Hallitusohjelman mukaan Suomi on myös sitoutunut voimakkaasti tukemaan Ukrainaa ja sen jälleenrakentamista.

– Tavio vähättelee tasa-arvoliittoutuman merkitystä sanoessaan, että Suomi ei voi olla kaikissa aloitteissa mukana. Tämä liittouman takana ovat erityisesti Ukrainan ja Saksan hallitukset sekä YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin Ukrainan-osasto. On äärimmäisen tärkeää, että Ukrainaa kuullaan ja se saa kaiken ansaitsemansa tuen kansainväliseltä yhteisöltä.