Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo: Suo­men on ol­ta­va pa­rem­min pe­ril­lä QA­no­nis­ta

Vasemmistoliiton kansanedustaja Veronika Honkasalo on huolissaan Suomeenkin rantautuneesta QAnon-salaliittoteoriasta, jota muun muassa FBI pitää turvallisuusuhkana. Myös osa suomalaisista poliitikoista hyödyntää politiikassaan QAnonin tarjoamia salaliittoteorioita.

Honkasalo kysyy tänään eduskunnassa jättämässään kirjallisessa kysymyksessä, miten kultista kerätään tietoa, onko yhteisön jäsenten avuksi suunnitteilla exit-prosessia ja kuinka erityisesti nuoria suojellaan salaliittoteorioilta.

– On hälyttävää, miten salaliittoteoretisointi on hiipimässä osaksi julkista keskustelua yhä kiihtyvämpää vauhtia. Huomaan tämän myös saamastani henkilökohtaisesta palautteesta kansanedustajana esimerkiksi Covid19-pandemian suhteen. QAnonin rajun leviämisen vuoksi on tärkeää, että esimerkiksi viranomaisilla on tietoa liikkeen sisällöistä ja valmiuksia ja suunnitelma sen suhteen, miten QAnon torjutaan ja autetaan ihmisiä eroon liikkeen vaikutusvallasta, Honkasalo sanoo.

QAnon-teorian mukaan maailmaa hallitsee eliitin salaliitto, “syvä valtio”, joka on tarkoituksellisesti käynnistänyt tai lavastanut COVID19-pandemian ja ylläpitää maailmanlaajuista pedofiilirinkiä. QAnon-ajatteluun liittyy myös muunlaista salaliitto- ja vaihtoehtoajattelua, kuten 5G-verkko-, rokote- ja lääketiedekriittisyyttä.

– Kultti käyttää hyväkseen ihmisiä, jotka kokevat ahdistusta epävarmassa maailmantilanteessa. Se myös hankaloittaa akuutisti toimia, joilla voidaan puuttua esimerkiksi todelliseen lasten hyväksikäyttöön ja torjua COVID19-pandemiaa, Honkasalo sanoo.

Ajan myötä QAnon-yhteisön jäsenen voi olla vaikeaa löytää ymmärrystä yhteisön ulkopuolisesta maailmasta, ja yhteydet siihen voivat käydä ohuiksi. Onkin mahdollista, että yhteisöön päätyneet ihmiset tarvitsevat ulkopuolista apua yhteisöstä irtautumiseksi.

QAnon-teoria muiden ääriliikkeiden tapaan leviää erityisesti sosiaalisessa mediassa ja kuvalaudoilla, joita käyttävät erityisesti nuoret. Hope Not Hate -järjestön Isossa-Britanniassa tekemän kyselytutkimuksen mukaan erityisesti nuoret olivatkin samaa mieltä QAnon-tyyppisten väittämien kanssa.

– On äärimmäisen tärkeää keskustella nuorten kanssa ääriliikkeistä, lisätä oppilaitoksiin mediakasvatusta ja kasvattaa nuorten ja koko väestön medialukutaitoa.