Li An­ders­son: Hal­li­tuk­sen ym­pä­ris­tö­po­li­tiik­ka on vas­tuu­ton­ta ris­kin­ot­toa luon­non ja ih­mis­ten hy­vin­voin­nin kus­tan­nuk­sel­la

Vasemmistoliitto, vihreät ja sosialidemokraatit jättivät tänään välikysymyksen hallituksen ympäristöpolitiikan riittämättömyydestä.

Petteri Orpon hallitus on pettänyt vaalilupauksensa myös ympäristöasioissa. Hallitus pitää julistuksenomaisesti kiinni Suomen hiilineutraaliustavoitteesta 2035 hallitusohjelmassa, mutta tätä tavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa, sillä hallituksen oma politiikka estää sen.

Luonnonsuojelun rahoihin toteutetaan historialliset leikkaukset, suomalaisten mahdollisuuksia retkeillä omassa luonnossaan heikennetään, eikä vesistöjen huonoa tilaa korjata.

– Hallituksen linja kasvattaa päästöjä, ei laske niitä, kautta linjan liikenteestä maa- ja metsätalouteen. Viime hallituskaudella tärkeänä tavoitteena oli tukea tavallisia suomalaisia ja kotitalouksia siirtymään ilmaston kannalta parempiin energiamuotoihin. Nyt Orpon oikeistohallitus jättää kotitaloudet täysin pulaan ilmastotoimien kanssa. Tämä kuvaa täydellisesti priorisoinnin tasoa, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Petteri Orpo ministereineen kiertää EU-kokouksissa torppaamassa koko EU:n ympäristön tilaa parantavia lakeja.

Laajakantoisimman ja pitkävaikutteisimman ympäristövahingon hallitus on aiheuttamassa EU-pöydissä. Petteri Orpo ministereineen kiertää EU-kokouksissa torppaamassa koko EU:n ympäristön tilaa parantavia lakeja ennallistamisesta yritysvastuudirektiiviin ja estää näin koko EU:n laajuisia ympäristötoimia.

– Osoittaa uskomatonta arvostelukyvyn puutetta haaskata pienen Suomen EU-pelimerkit ympäristöasioissa änkyröintiin. Eikö parempia kohteita vaikuttaa löydy, varsinkin kun toimet on joka tapauksessa välttämätöntä toteuttaa oman ympäristömme säilymisen vuoksi sekä Suomessa että muualla, Andersson kysyy.

Petteri Orpo on sekä henkilökohtaisesti että hallitusohjelmassaan sitoutunut tekemään Suomesta hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä. Tämä sitoumus ei tule toteutumaan.

– Erityisesti maa- ja metsätaloudessa olisi järkevää ja suomalaisten etu, että hallitus panostaisi ilmastotoimiin. Suomalaisella maaseudulla voisi ansaita elantoa hiilinieluja kasvattamalla ja kasvipohjaista ruokaa vientiin tuottamalla ja jalostamalla. Orpon ja Purran hallitus kieltäytyy kuitenkin tarttumasta näihin mahdollisuuksiin: siinä häviävät luonnon lisäksi myös yrittäjät ja työntekijät, Andersson sanoo.