Min­ja Kos­ke­la: Kaik­kein hei­koim­mil­la ole­vil­ta lei­ka­tes­saan hal­li­tus te­kee pel­ku­rien po­li­tiik­kaa

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan varajäsen Minja Koskelan mielestä hallitukselta puuttuu rohkeutta kajota rikkaimpien tuloihin ja etuihin, kun se etsii kolmen miljardin lisäsopeutusta. Koskela piti vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron eduskunnassa julkisen talouden suunnitelman palautekeskustelussa.

Hallitus tavoittelee julkisen talouden suunnitelmassa kolmen miljardin lisäsopeutusta hallitusohjelmassa sovitun kuuden miljardin sopeutuksen päälle.

– Leikkaukset tulevat tekemään mittavaa vahinkoa erittäin monissa kodeissa. Suurin osa sopeutuksesta toteutetaan heikentämällä sosiaaliturvaa, sote-palveluita sekä muun muassa opiskelijoiden ja työttömien ihmisten asemaa, Koskela sanoi.

”Hallitukselta puuttuu rohkeus ottaa kaikkein hyväosaisimmilta, koska se pelkää rikkaiden äänekästä kritiikkiä.”

Koskelan mukaan hallitus väittää tekevänsä rohkeita päätöksiä, mutta samalla se ei uskalla koskea kaikkein rikkaimpien veroetuihin pitkällä tikullakaan.

– Hallitukselta puuttuu rohkeus ottaa kaikkein hyväosaisimmilta, koska se pelkää rikkaiden äänekästä kritiikkiä. Siksi hallitus leikkaa niiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa kaikkein heikoimmin. Tämä on pelkureiden politiikkaa, Koskela sanoi.

Pelkurien politiikka on Koskelan mukaan myös talouspoliittisesti järjetöntä.

Pelkurien politiikka on myös talouspoliittisesti järjetöntä.

– Hallituksen täytyisi toimillaan tukea talouden ja työllisyyden suotuisampaa kehitystä. Sen sijaan hallituksen finanssipolitiikka on huonosti ajoitettua: rakennusalan vapaapudotus, arvonlisäveron korotus ja sekä useat muut pienituloisten ostovoimaa heikentävät päätökset kasvattavat riskiä talouden sakkaamisen pitkittymisestä.

Koskela muistutti, että vasemmistoliiton linjalla taloutta sopeutettaisiin oikeudenmukaisesti ja suhdanne huomioiden ja toteutettaisiin muun muassa listaamattomien yhtiöiden osinkovero, varallisuusvero miljoonaomistuksille sekä osinkoverosta vapautettujen yhteisöjen lähdevero.

– On hallituksen rohkeudesta kiinni, kykeneekö se perumaan vahingolliset päätöksensä ja tekemään parempaa talouspolitiikkaa, Koskela sanoi.

Minja Koskelan pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan:

Arvoisa puhemies,

hallitus tavoittelee politiikallaan systeemitason muutosta suomalaisessa yhteiskunnassa. Neljän vuoden hallituskauden lopullinen päämäärä on näivettää hyvinvointivaltio sellaisena kuin sen tunnemme. Pienituloisilta otetaan, työttömiä kiusataan, sotesta ja koulutuksesta leikataan. Ennen lääkäriin pääsivät ensisijaisesti ne, jotka tarvitsivat hoitoa, pian lääkäriin pääsevät ensisijaisesti ne, joilla on tarpeeksi paksu lompakko. Julkisesta terveydenhuollosta siirretään rahaa yksityisten terveysfirmojen katteisiin ja valtion omaisuutta myydään lyhytaikaisiin hankkeisiin. Vauhti on kova, mutta visio puuttuu.

Arvoisa puhemies,

hallitus tavoittelee julkisen talouden suunnitelmassa kolmen miljardin lisäsopeutusta hallitusohjelmassa sovitun kuuden miljardin sopeutuksen päälle. Leikkaukset tulevat tekemään mittavaa vahinkoa erittäin monissa kodeissa. Suurin osa sopeutuksesta toteutetaan heikentämällä sosiaaliturvaa, sote-palveluita sekä muun muassa opiskelijoiden ja työttömien ihmisten asemaa. Hallitus väittää tekevänsä rohkeita päätöksiä, mutta se ei uskalla koskea kaikkein rikkaimpien veroetuihin pitkällä tikullakaan. Hallitukselta puuttuu rohkeus ottaa kaikkein hyväosaisimmilta, koska se pelkää rikkaiden äänekästä kritiikkiä. Siksi hallitus leikkaa niiltä, joiden ääni kuuluu yhteiskunnassa kaikkein heikoimmin, ja siksi hallituksen politiikalla ei ole mitään tekemistä rohkeuden kanssa. Tämä on pelkureiden politiikkaa.

Arvoisa puhemies,

tämä on myös talouspoliittisesti järjetöntä politiikkaa: Asiantuntijat ovat arvioineet, että Suomen taloudessa voi tapahtua käännös parempaan seuraavan vuodenvaihteen tietämillä. Hallituksen täytyisi toimillaan tukea talouden ja työllisyyden suotuisampaa kehitystä. Sen sijaan hallituksen finanssipolitiikka on huonosti ajoitettua: rakennusalan vapaapudotus sekä arvonlisäveron korotus ja useat muut pienituloisten ostovoimaa heikentävät päätökset kasvattavat riskiä talouden sakkaamisen pitkittymisestä. Arvonlisäverotusta monin tavoin kiristävä politiikka tulee heikentämään erityisesti luovien alojen sekä pien- ja yksinyrittäjien toimintaedellytyksiä. Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, että hallitus tekee politiikkaansa kaikkein suurimpien ja parhaiten pärjäävien ehdoilla. Puheet yrittäjämyönteisyydestä ovat tyhjiä, kun pienyrittäjille tarjotaan pääasiassa keppiä.

Arvoisa puhemies,

hallituksen veropolitiikan linjana on linjattomuus. Hallitus jopa ylpeilee sillä, että kokonaisveroaste ei nouse, mikä tarkoittaa, että hallitus laiminlyö valtion tulot totaalisen vastuuttomasti. Kaikkein suurituloisimmat saavat huomattavia veroaleja eikä omistajien veroetuihin puututa. Verotuksen progression lisäämisen sijaan hallitus nostaa regressiivistä arvonlisäveroa, joka yhdessä leikkausten kanssa aiheuttaa mittavaa ahdinkoa monen pienituloisen elämässä. Valtiovarainministeri Riikka Purra on täällä ivallisesti huomauttanut, että kun oppositio on kerran edellyttänyt veronkiristyksiä, niin miksi alv-korotukset eivät kelpaa? Tällainen ivailu osoittaa lähinnä sen, että valtiovarainministeri ei ole tutustunut pienituloisimpien arkeen. Ihmisten elämästä vieraantuminen onkin tälle hallitukselle, sääntö ei poikkeus.

Arvoisa puhemies,

tulevaisuuden kannalta on erityisen tuhoisaa, että hallitus peruuttaa ilmastonmuutoksen sekä luontokadon hillintään tähtäävistä toimista. Hallitus perustelee lähes kaikkia toimiaan sillä, että se haluaa pelastaa tulevat sukupolvet. Tällainen peruste on ilman muuta falski, sillä hallitus leikkaa kymmenientuhansien lasten ja nuorten tulevaisuuden edellytyksistä, mutta erityisen falski se on ilmastotoimien riittämättömyyden näkökulmasta. Hiilinielujen annetaan romahtaa, luonnonsuojelun rahat leikataan ja ennallistaminen vesitetään sillä perusteella, että tekniset nielut saadaan ehkä joskus käyttöön. Hallituksesta tulee mieleen meemin koira, joka istuu tyhjäkatseisena palavassa talossa ja sanoo: “This is fine.” Tästä välinpitämättömyydestä joutuvat maksamaan tulevat sukupolvet, jotka hallitus väittää pelastavansa.

Arvoisa puhemies,

olemme esittäneet hallituksen politiikalle vaihtoehtoja viime keväästä lähtien. Siitä huolimatta jopa pääministeri ja valtiovarainministeri toistelevat täällä salissa, että oppositio ei tarjoa vaihtoehtoja. Arvoisa puhemies, tässä muistutuksena muutama vasemmistoliiton esitys, joiden avulla taloutta voidaan sopeuttaa oikeudenmukaisesti ja suhdanne huomioiden: listaamattomien yhtiöiden osinkovero, varallisuusvero miljoonaomistuksille ja osinkoverosta vapautettujen yhteisöjen lähdevero. On hallituksen rohkeudesta kiinni, kykeneekö se perumaan vahingolliset päätöksensä ja tekemään parempaa talouspolitiikkaa.