Aa­po Nie­mi

Aapo Niemi

Pirkanmaan vaalipiiri

Duunarien, oikeudenmukaisen työelämän ja lapsiperheiden puolesta!

Moro!

Olen Aapo 37 vuotta ja ehdolla Eduskuntaan Pirkanmaalta Vasemmiston listoilta numerolla 184. Asun Tampereen vaimon ja kahden alle kouluikäisen tyttären kanssa. Työskentelen Sahalahden Saarioisilla pääluottamusmiehenä ja olen ammattiliittomme SEL:n valtuuston jäsen ja Häme-Keski-Suomen alueen hallituksessa.

En ole ollut kovin pitkään aktiivinen puoluepolitiikassa, vaikka aktiivinen politiikan seuraaja olen aina ollutkin. Kun minua pyydettiin ehdokkaaksi, harkitsin muutamia viikkoja, en kuitenkaan siksi etten olisi ollut kiinnostunut, vaan koska pidän omasta pääluottamustyöstäni ja myös liitossa toimimisesta. Mutta viimeistään irtisanomissuojan heikennyksen ympärillä käyty poliittinen keskustelu vahvisti päätökseni.

Viimeisen neljän vuoden aikana on kurjistettu poikkeuksellisen paljon heikompi osaisten asemaa. On leikattu lapsiperheiltä, opiskelijoilta, niin työntekijöiltä kuin työttömiltä sekä eläkeläisiltä. Edes pienyrittäjien asemaa ei porvarihallitus halunnut kunnolla parantaa vaan he päättivät yrittää nujertaa ay-liikkeen ja aiheuttivat turhaa pahaa verta työnantajien ja duunarien välille.

Nyt tämä saa riittää!

Oikeudenmukaisen työnelämän puolesta

Nämä ovat erityisesti työehtovaalit. Koskaan aiemmin ei Suomen hallitus ole näin voimakkaasti hyökännyt työntekijöiden kimppuun. Kikyt, pakkolait, lomarahaleikkaukset, ylityö- ja sunnuntaikorvausten leikkaukset, työajanpidentämiset, jne. lista on miltei loputon. Osa heikennyksistä pystyttiin torjumaan, osa meni läpi, vastustuksesta huolimatta.

Duunari on palkkansa ansainnut ja sillä palkalla on tultava toimeen. Työehtosopimusten yleissitovuus on säilytettävä. Alipalkkaus on kriminalisoitava. Työttömille kunnon palveluita, joustava työttömyysturva eikä karensseja. Aktiivimalli joutaa roskiin. Yrittäjä ja duunari tarvitsevat toisiaan. Pienyrittäjien asemaa on parannettava, mutta ei työläisen kustannuksella.

Lapsiin ja nuoriin on panostettava

Laadukas maksuton perus- ja toisen asteen koulutus on paras lääke eriarvoistumista vastaan. Varhaiskasvatukseen ja koulutukseen on lisättävä henkilökuntaa ja ryhmäkokoja on pienennettävä. Lastensuojelussa sosiaalityöntekijälle pitää rajata enimmäisasiakas määrä 25-30 asiakkaaseen ja jälkihoidon yläikäraja nostettava 25 vuoteen.

Haluan olla palauttamassa uskon tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan, jossa jokainen yksilö on arvokas riippumatta tuloista tai sosiaalisesta asemasta. Parempi Suomi kaikille, ei harvoille!

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019

Aapo on ehdokkaana myös näissä vaaleissa: