Mer­vi Uusi­ta­lo

Mervi Uusitalo

Varsinais-Suomen vaalipiiri

Yhteistyöllä tuloksia

Synnyin vuonna 1972 Porin Isojoenrannalla. Äitini on saanut ompelijan koulutuksen, ja isäni on tehnyt ansiokkaan elämäntyön putki- ja LVI-asentajana ja levyseppänä. Kävin kouluni Kalaholman ala-asteella ja Teljän yläasteella. Lukion suoritin Porin Lyseon lukiossa. Minulla on yksi, nyt jo edesmennyt veli. Vanhempani asuvat edelleen Porissa, missä käyn säännöllisesti haistelemassa kotikaupunkini tuulia. Tyttö voi jättää Porin, mutta Pori ei lähde tytöstä – näin se vain menee!

Lukion jälkeen muutin Turkuun opiskelemaan taide- ja kulttuurihistoriaa. Taide on ollut minulle tärkeää – olen harrastanut kuvataiteita, piirtämistä ja malaamista aina, ja siksi suuntauduin taiteiden tutkimuksen pariin. Ammatti-identiteettikriisi kuitenkin iski, ja siirryin vuonna 1993 opiskelemaan kasvatustieteitä Rauman opettajankoulutuslaitokseen, ja sieltä valmistuin luokanopettajaksi vuonna 1997. Työelämäni alkoi Puolalan koulusta saksan kielikylpyluokan opettajana, ja silloin myös muutin takaisin Turkuun. Sieltä siirryin jo vuonna 1998 Lausteen koulun opeksi. Sillä tiellä ollaan. Lausteen koulu on minun ”alma materini” – maahanmuuttajavaltainen koulu, jossa tarvitaan sitoutuneita, kasvatustyötä intohimonaan pitäviä opettajia.

Nyt, kukkeimmassa keski-iässäni, elän uutta alkua kahden edellisestä avioliitosta syntyneen lapseni ja uuden puolisoni tuoman perheen kanssa Turun Mäntymäessä.

Harrastukset

Harrastan puoluepolitiikan lisäksi piirtämistä ja taiteita. Lisäksi pidän käsitöistä, elokuvista ja kielitieteestä. Luen silloin, kun siihen on aikaa. Käyn paljon rokkikeikoilla ja festareilla ja kuuntelen vinyylilevyjäni.

Luottamustoimet ja toiminta puolueessa

Liityin Vasemmistoliiton jäseneksi 2006. Kasvoin vasemmistolaisessa perheessä, ja Vasemmistoliitto oli varsin luonnollinen valinta – oikeastaan ainoa mahdollinen puolue. Paikallisjärjestön puheenjohtajuuden myötä siirryin Vasemmistonaisten hallituksen eli Valtikan jäseneksi, ja kahden kauden ajan olin myös Valtikan varapuhenainen. Koin Valtikan toiminnan valtavan motivoivaksi ja pääsin sen myötä kurkistamaan myös valtakunnallisen politiikanteon kiemuroihin.

Ensimmäisen kerran olin ehdolla kuntavaaleissa vuonna 2009. Silloin ja vuonna 2013 ylsin varavaltuutetun paikalle. Vuoden 2017 vaaleissa minut valittiin kaupunginvaltuutetuksi, ja vuoden 2018 alussa Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtajaksi. Kuulun myös kulttuurilautakuntaan.

Minua motivoi poliittisessa työssä halu tehdä yhteiskunnasta pikku askelin parempi – sellainen, jossa kaikilla on hyvä elää, ei vain niillä, joille syntymässä on jaettu hyvät kortit.

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019