Ol­li Ko­ho­nen

Samanarvoisuuden puolesta

Eduskuntavaaleissa on kyse Suomen suunnasta.

Olen mukana politiikassa ja pyrkimässä eduskuntaan, koska haluan kaikella tarmollani tehdä yhteiskunnasta aidosti reilun ja tasa-arvoisen paikan. Keskeisin arvoni on vankkumaton oikeudenmukaisuus.

Minua kiinnostavat sosiaali- ja terveysasiat, työelämän kysymykset, koulutukseen ja ilmastomuutoksen torjuntaan liittyvät haasteet sekä ennen kaikkea se, miten voisimme vähentää aikamme suurinta ongelmaa eli eriarvoisuutta.

Olen vaikuttanut pitkään erilaisissa kunnallisissa ja järjestöllisissä luottamustoimissa.

Tällä hetkellä toimin muun muassa varavaltuutettuna Oulussa, Oulun seudun koulutuskuntayhtymän yhtymäkokouksen varapuheenjohtajana ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen poliittisen seurantaryhmän varajäsenenä. Olen myös Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja. Minulla on luottamustehtäviä myös evankelisluterilaisen kirkon puolella. Olen Oulussa Tuiran seurakuntaneuvoston jäsen ja yhteisen kirkkovaltuuston varajäsen.

Osaan perustella näkemykseni, tuoda ne selkeästi esiin ja kertoa myös oman vaihtoehtoni. Vaikka kannatan yhteistyötä, pidän myös periaatteistani kiinni.

Olen kiinnostunut monesta elämän osa-alueesta. Moinen uteliaisuus sopii mielestäni oikein hyvin kansanedustajalle, koska Arkadianmäellä päätettäviin asioihin lukeutuvat lähes kaikki mahdolliset ihmiselon reitille kuuluvat asiat kehdon ja haudan välillä.

Elämäni ei kuitenkaan koostu jatkuvasta poliittisesta vääntämisestä, vaan arjesta vieraantumisen estää varsin tehokkaasti päätyöni OYS:n aikuispsykiatrian puolella ja ennen kaikkea perheeni eli rakkaat avopuolisoni ja poikani. Lapsiperheellisen ihmisen elämän mutkikkaatkin realiteetit yhteispäivystysreissuineen ja vaipparalleineen ovat varsin tuttuja.

Olen opiskellut aikuisiässä itselleni uuden ammatin terveydenhuoltoalalta. Olen siis koulutukseltani sairaanhoitaja ja filosofian maisteri pääaineenani viestintätieteet.

Aiemmin työskentelin viestintä- ja järjestöduunien parissa, joita tein muun muassa Vasemmistoliiton tiedottajana ja kansanedustaja Martti Korhosen avustajana. Teen edelleen ”vanhoja” töitäni ajoittain muun muassa futiskolumnoiden Kansan Uutisissa.

Tekemistä siis piisaa monella rintamalla, mutta ehtiipä sitä harrastamaan välillä. Vasemmalla olevaa sydäntäni lähellä ovat myös juokseminen ja jalkapallointoilu.

Jos haluat tukea vaalityötäni rahallisesti, voit tehdä sen klikkaamalla tästä Holvi-sivuston kautta. Jokainen euro auttaa eteenpäin, koska maksettu mainonta on kallista. Kiitos tukijoille jo etukäteen!

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019

Olli on ehdokkaana myös näissä vaaleissa: