”Hal­li­tus kaa­tui ko­koo­muk­sen yk­si­tyis­tä­mis­vim­maan ja Si­pi­län leh­män­kaup­poi­hin”

Pääministeri Juha Sipilän hallitus kaatui tänään sen markkinamallisen sote-uudistuksen törmättyä umpikujaan.

– Sipilän hallitus kaatui lopulta kokoomuksen yksityistämisvimmaan ja hallituspuolueiden sote-uudistuksesta tekemien lehmänkauppojen mahdottomuuteen. Juha Sipilä teki kohtalokkaan virheen antaessaan kokoomuksen nostaa valinnanvapausmallinsa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta määrääväksi tekijäksi, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

– Nyt kaikki suomalaiset voivat huokaista helpotuksesta, kun hallitus myöntää, että sen yksityistämismallia ei voi viedä läpi.

– Tänä keväänä käydään muutosvaalit. Seuraavan hallituksen täytyy uskaltaa rakentaa oikeudenmukaista ja inhimillistä Suomea. Tämä maa tarvitsee nyt kipeästi vastuunkantajia, joilla on tarpeeksi rohkeutta pysäyttää Suomen eriarvoistuminen. Sipilän hallitukselta ei tällaista rohkeutta löytynyt, Andersson sanoo.

– Me olemme valmiit vastaamaan siihen haasteeseen ja olemme kuluneen hallituskauden aikana viestineet laaja-alaista yhteistyöhalua oikeudenmukaisen soten rakentamisessa. Hallituksen kaatuminen tarkoittaa, että siihen on vihdoin mahdollisuus, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen sanoo.

Tiedotustilaisuudessaan Juha Sipilä väläytti soten jatkoksi kaikkien eduskuntapuolueiden pyöreän pöydän keskusteluja.

– Osallistumme mielellämme sote-uudistuksen valmisteluun sen alkuperäisten tavoitteiden, eli terveyserojen kaventamisen, palvelujen integraation parantamisen pohjalta. Samalla on huomautettava, että oppositiopuolueet ovat neljän vuoden ajan vaatineet sote-uudistuksen parlamentaarista valmistelua. Miksi Sipilälle tämä kelpaa vasta nyt?, Pekonen kysyy.