Han­na Sark­ki­nen: Köy­hä mies kuo­lee Suo­mes­sa kym­me­nen vuot­ta ri­kas­ta ai­em­min

Eduskunta keskusteli tänään kokoomuksen välikysymyksestä. Vasemmistoliiton ryhmäpuheen eduskunnassa pitäneen kansanedustaja Hanna Sarkkisen mukaan vasemmistoliiton keskeinen tavoite politiikassa on vähentää köyhyyttä ja taata kaikille laadukkaat palvelut varallisuudesta riippumatta.

Kaikkien suomalaisten tulee saada laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluita. Sarkkisen mukaan tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että terveyskeskukseen pääsee sote-uudistuksen toteutumisen jälkeen sujuvasti kaikkialla.

Vasemmistoliiton keskeinen tavoite politiikassa on vähentää köyhyyttä.

– Suomen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä on yksi maailman tehokkaimmista. Sen uudistamisen tarve kuitenkin on tunnustettu jo yli vuosikymmen sitten. Soteuudistuksesta välikysymyksen jättänyt kokoomus on ollut monessa hallituksessa tekemässä nyt kritisoimaansa uudistusta, mutta tällä kertaa me onnistumme, sanoo Sarkkinen.

Suomen vajaasta kolmestasadasta kunnasta vain noin neljäsosa kykenee järjestämään perustason sosiaali- ja terveyspalvelut itsenäisesti. Sen lisäksi erikoistason palvelut ja pelastustoimi on jo koko maassa alueiden vastuulla. Sarkkinen ei ymmärrä uudistuksesta välikysymyksestä tehneen kokoomuksen ja Petteri Orpon perusteita kritiikille.

Monituottajamalli säilyy ja palveluita tullaan jatkossakin hankkimaan yksityisiltä yrityksiltä sekä kolmannelta sektorilta, mutta hyvinvointialueella tulee olla riittävä oma palvelutuotanto.

– Jos elintärkeässä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannossa nojattaisiin kokoomuksen yksityistämisideologiaan, olisi riskinä, että jonain päivänä synnytyspoltoissa sairaalaan tulevaa äitiä olisikin vastassa vain lappu luukulla: suljettu konkurssin vuoksi, sanoo Sarkkinen.

Iso uudistus vaatii Sarkkisen mukaan kompromisseja ja puolueiden välistä yhteistyötä, jotta suomalaisille tärkeää hyvinvointivaltiota voidaan vahvistaa.

– Näin Suomi voi olla tulevaisuudessakin hyvä kaikille, ei vain harvoille. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä antaa hallitukselle luottamuksensa, Sarkkinen sanoo.

Hanna Sarkkinen
kansanedustaja