Jus­si Sa­ra­mo: ve­ro­vuo­dot ja rik­kai­den ve­ro­vält­te­ly saa­ta­va ku­riin

Vasemmistoliitto julkaisi 4.3. kuntatalousohjelman, jossa ehdotetaan verovuotojen tukkimista. Vero-ohjelman avulla olisi mahdollista kerätä miljardi euroa lisää valtion kassaan ja sitä kautta myös kunnille koulutukseen sekä hoiva- ja terveyspalveluihin.

– Me haluamme tukkia turhat verovuodot, oikeudenmukaistaa verotusta ja ohjata rahat parantamaan kaikkien ihmisten arkea. Tällä hetkellä keskituloiset palkansaajat maksavat usein suuremmalla prosentilla tuloveroja kuin suurimpia pääomatuloja saavat, totesi varapuheenjohtaja ja opetusministeri Jussi Saramo puheessaan vasemmistoliiton puoluevaltuustolle 13.3.2021.

On huolestuttavaa, miten monessa kunnassa palvelut on jo leikattu minimiin ja uusia leikkauksia suunnitellaan silti, vaikka verotusta korjaamalla kuntien toimintaa voitaisiin tukea paremmin.

–  Kuntien taloudellinen tilanne oli monessa kunnassa vaikea jo ennen koronaa, ja koronan myötä työttömyys, lomautukset ja yritystoiminnan vaikeudet heijastuivat kuntien verotuloihin. Valtio on avokätisesti tukenut kuntia kriisin keskellä, jottei yksikään kunta ole joutunut leikkaamaan palveluista koronan takia. Kuntatalouden vahvistamiseksi tarvitaan kuitenkin toimia myös pitkälle ajanjaksolle, Saramo jatkaa.

Talouskeskustelu väärillä raiteilla

Talouskeskustelu on Suomessa jumittunut työvoiman tarjonnan lisäämiseen, vaikka globaalin talouskriisin aikana ongelmana on työvoiman kysyntä. Hallitus on onnistunut torjumaan työttömyyttä ylläpitämällä juuri kysyntää.

– Käytännössä tarjontatoimet ovat usein sosiaaliturvan leikkauksia ja oikeisto puhuu lähinnä näistä tarjontatoimista, kun se viikosta toiseen vaatii työllisyystoimia. Meille tärkeintä nykyhetken työllisyyden ylläpitämisen lisäksi ovat pitkän aikavälin rakenteelliset uudistukset, joilla luodaan työllisyyttä pitkälle tulevaisuuteen. Sellaisia päätöksiä ovat esimerkiksi oppivelvollisuuden laajentaminen ja jatkuvan oppimisen uudistus,

Joka vuosi lähes joka kuudes nuori on jäänyt ilman toisen asteen tutkintoa ja enemmistö heistä on jäänyt pysyvästi työttömiksi.

– Koulutusta parempaa tulevaisuusinvestointia ei ole. Oikeiston raivoisasti vastustama oppivelvollisuusuudistus tulee maksamaan itsensä takaisin ja paljon enemmän – tätä mieltä ovat olleet jopa elinkeinoelämän omat ekonomistit, Saramo sanoo.

– On järkyttävää, että joidenkin mielestä meillä on varaa syrjäyttää pysyvästi niin monta nuorta. Olemme menettäneet valtavan potentiaalin ja samalla näiden nuorten usko tulevaisuuteen, yhteiskunnan toimivuuteen ja omaan itseen on ollut koetuksella, Saramo jatkaa.

Suomen koronapolitiikka EU:n huippua

Puheessaan Saramo analysoi Suomen koronapolitiikkaa, joka on tähän asti ollut kansainvälisellä mittapuulla menestys sekä terveydellisesti että taloudellisesti: täsmäelvytyksellä estettiin romahdus – velkaa otettiin työllisyyden ylläpitämiseen sen sijaan, että olisimme 90-luvun tavoin antaneet kaiken romahtaa ja velkaantuneet suurtyöttömyyden seurauksena.

Suomi on elvyttänyt monia muita maita vähemmän, mutta tähän asti kuitenkin riittävästi, ja olemme pysyneet talouden mittareilla EU:n kärjessä. Kevään puoliväliriihen lähestyessä on tärkeä jatkaa tällä onnistuneella linjalla.

–  Leikkausten tielle lähteminen tarkoittaisi huonon kierteen laukaisemista. Se tulisi kalliiksi paitsi hyvinvoinnin laskuna, myös taloudellisesti, Saramo linjaa.

Lue Jussi Saramon puhe kokonaisuudessaan täältä.