Ko­ro­na­krii­si on teh­nyt nä­ky­väk­si kult­tuu­ria­lan am­mat­ti­lais­ten toi­meen­tu­lon epä­var­muu­den

Kansanedustaja Pia Lohikosken mukaan kulttuurialan ammattilaisten toimeentulon turvaaminen edellyttää rakenteellisia uudistuksia esimerkiksi sosiaaliturvaan. Vasemmistoliitto ei halua vastakkainasettelua ravintola- ja kulttuurialan välille, vaan eri elinkeinoja on kohdeltava yhdenvertaisesti. Lohikoski piti tänään vasemmistoliiton puheenvuoron kulttuurialan mielenosoituksessa Helsingissä.

– Kulttuuri- ja taidealan kenttä on moninainen, mutta suurella osalla ansioturvan ja perusturvan epävarmuus oli arkipäivää jo ennen koronaa. Koronakriisi on todella tehnyt näkyväksi tämän. Aivan liian moni kulttuurialan ammattilainen joutuu ottamaan suuria, henkilökohtaisia taloudellisia riskejä, jotta tähän maahan saadaan meille kaikille tärkeitä taide- ja kulttuurielämyksiä, Lohikoski sanoo.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on useaan kertaan vaatinut kulttuurialalle lisätukea koronakriisistä selviämiseksi. Ryhmä on ehdottanut esimerkiksi niin kutsuttua Tanskan mallia, joka tarkoittaisi suoraa kompensaatiota kulttuurialan toimijoille. Kustannustuessa ja tapahtumatakuussa vasemmistoliitolle on ollut tärkeää huomioida mahdollisimman hyvin freelancerit ja yksinyrittäjät.

– Kriisi on tehnyt näkyväksi myös perustulon tärkeyden. Se on aivan oleellinen uudistus myös taide- ja kulttuurikentälle. Itse vaadin väliaikaista perustuloa jo maaliskuussa 2020, kun koronakriisi vyöryi päälle.

Kulttuurialan kenttä on tehnyt valtavasti töitä, jotta erilaisia tapahtumia voisi järjestää koronaturvallisesti ja niitä on myös onnistuneesti järjestetty.

– Olemme vasemmistoliitossa olleet jo pitkään sitä mieltä, että olisi jo aika keventää tapahtumien rajoituksia. On oikeudenmukaista, että eri aloja kohdellaan yhdenvertaisesti.

Nykyinen tilanne vaatii myös päättäjiltä peiliin katsomista. Vaikka moni päättäjistä ymmärtää taiteen ja kulttuurin merkityksen ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa, tämä ei näy tarpeeksi kulttuurialan toimeentulon edellytyksissä. Lohikoski myönsi puheessaan, että päättäjät eivät ole onnistuneet puolustamaan kulttuuri- ja taidekenttää niin hyvin kuin nämä olisivat ansainneet.

– Nyt on katsottava tulevaisuuteen ja mietittävä yhdessä, miten voimme tehdä asiat paremmin. Tässä työssä kulttuurialan oma asiantuntemus on aivan oleellisessa asemassa.

Pia Lohikosken puhe kokonaisuudessaan:

Arvoisat kuulijat,

Kiitos, että sain tulla pitämään tähän tärkeään tilaisuuteen vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenvuoron.

Koronakriisi on todella konkretisoinut taide- ja kulttuurialan toimijoiden toimeentulon epävarmuuden. Kenttä on moninainen, mutta valtaosalla ansioturvan ja perusturvan epävarmuus oli arkipäivää jo ennen koronaa.

Toivottavasti päättäjien enemmistölle on viimeistään nyt jo selvää, että kulttuurialan toimeentulon turvaaminen vaatii rakenteellisia uudistuksia.

Aivan liian moni kulttuurialan toimija joutuu ottamaan suuria henkilökohtaisia taloudellisia riskejä, jotta tähän maahan saadaan meille kaikille tärkeitä taide- ja kulttuurielämyksiä.

Olemme vasemmistoliitossa samaa mieltä kanssanne siitä, että esimerkiksi etuuslainsäädäntömme ei tunnista tarpeeksi hyvin ihmisten moninaisia tilanteita ja tähän tarvitaan muutos.

Nyt onkin katsottava myös tulevaisuuteen. Teidät on saatava mukaan sosiaaliturvan uudistamisen ytimeen.

Yksi asia, mikä on toistunut myös vasemmistoliiton ulostuloissa läpi koronakriisin, on perustulo.

Julkilausumassanne puhutaan myös veikkausvoittovaroista. Kehysriihessä hallitus lupasi käynnistää välittömästi uuden pysyvän rahoitusmallin valmistelun. Tärkeänä tavoitteena on turvata ennustettava, vakaa ja riittävä rahoitus.

Lisäksi olemme vasemmistoliitossa vaatineet useaan kertaan kulttuurialalle lisätukea koronakriisistä selviämiseen.

Olemme myös ehdottaneet niin sanottua Tanskan mallia, joka tarkoittaisi suoraa kompensaatiota kulttuurialan ammattilaisille.

Kustannustuessa ja tapahtumatakuussa olemme vaatineet huomioimaan paremmin freelancerit ja yksinyrittäjät.

Te, ammattilaiset olette tehneet valtavan määrän töitä, jotta erilaisia tapahtumia voisi järjestää koronaturvallisesti ja niitä on myös onnistuneesti järjestetty.

Olemme samaa mieltä kanssanne siitä, että nyt tarvitaan selkeämpiä ohjeistuksia. Ja lisäksi on varmistettava, että myös AVI:t noudattavat niitä.

Olemme Vasemmistoliitossa olleet jo pitkään sitä mieltä, että olisi jo aika keventää tapahtumien rajoituksia.

Eri aloja on kohdeltava yhdenvertaisesti. Tiedämme, että tapahtumia voidaan järjestää terveysturvallisesti.

Hyvät kuulijat,

Nykyinen tilanne vaatii meiltä päättäjiltä myös peiliin katsomista. Emme ole onnistuneet puolustamaan teitä niin hyvin, kuin te olisitte ansainneet ja niin hyvin kuin itse olisimme halunneet.

Tässä työssä teidän asiantuntemuksenne on aivan oleellisessa asemassa.

Kiitos, että olette täällä tänään!