Mitä vastaan Alma-tädille?

Alma-täti oli todella huolissaan tavatessani hänet vaaliteltalla. Hän oli järkyttynyt kaikista niistä uutisista, joita viime aikoina olemme erilaisista hoito- ja hoivakodeista lukeneet. Tosin olihan Almalla ollut jo omatkin aavistukset hänen käydessään tervehtimässä huonokuntoisempia ystäviään. Mutta sittenkin – suoranaiset heitteillejätöt ja kuolemantapaukset – ne olivat tulleet järkyttävinä yllätyksinä. Ja nyt tietenkin Alma oli hädissään omasta kohtalostaan.

Mitä minä nyt teen? Asun rintamamiestalossa yksin eivätkä rahani riitä. Niin kauan kuin ukko eli ja meillä oli kaksi eläkettä saatoimme kitkutella eteenpäin mutta nyt minun rahani eivät kertakaikkiaan riitä!

Alma kertoi olleensa ensin kotiäitinä ja sen jälkeen kaupassa pienipalkkaisessa työssä, josta ei juuri työeläkettä ehtinyt kertyä. Hän oli yrittänyt myydä taloansa, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut sen ostamisesta ja nyt hän halusi neuvoja.

Eläkeläisiä on 1,5 miljoonaa ja Alma kuuluu heistä siihen eläkeläisryhmään, joka on eniten kärsinyt Sipilän hallituksen toimista: kansaneläkeindeksin jäädytyksestä, erilaisten asiakasmaksujen korotuksista ja lääkekorvauksiin tulleista heikennyksistä. Alman kaltaisia alle 1000 euroa kuukaudessa saavia on 340 000 ja heistä suurin osa on juuri naisia. Minimiköyhyysrajaksi on yksin asuvalle määritelty vähintään 1100 euroa kuukaudessa. Tällä määritelmällä maassamme on 900 000 köyhää! Eikä määrä näytä vähentyvän, vaikka Suomi on sitoutunut Eurooppa 2020 -strategiassaan vähentämään köyhyyttä 150 000:llä ensi vuoteen mennessä.

Jotta Alman ja hänen kohtalotovereidensa elämä kohentuisi, on sekä kansaneläkkeen että takuueläkkeen tasoa korotettava. Tärkeää on myös samalla uudistaa työ- ja kansaneläkkeen yhteensovittaminen. Kun työeläke kasvaa, pienenee kansaneläke. Siksi kansaneläkkeen pienentymiskerrointa pitää lieventää. Myös kansaneläkkeen puolisovähennyksestä tulee luopua. Puolisovähennyksen poistaminen nostaisi arviolta jopa 250 000 eläkeläisen tuloja. Perhekunta-ajattelu on syytä hylätä viimeistään nyt myös parisuhteessa elävien eläkeläisten osalta.

Ja mitä vastasin Almalle? Ehdotin menoa kaupungin vanhuspalvelukeskus Oivaan ja tietenkin sossun luukulle. Mutta tuskinpa aina omillaan toimeen tullut Alma, vanhan kansan ihmisenä, sossuun suunnistaa. Sen sijaan uskon löytäväni hänet piakkoin leipäjonosta!

Takaisin Eilan profiiliin
tai muihin Ellun kanaviin: