Ei­la Tiai­nen

Eila Tiainen

Keski-Suomen vaalipiiri

Työtä ja koulutusta. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Oikeudenmukainen Suomi kaikille, ei harvoille!

Maastamme on tullut parissa vuosikymmenessä uudelleen luokkayhteiskunta. Hyvinvointivaltion rakentaminen kaikille päättyi 1990-luvun suureen lamaan. Sen jälkeen hallitus toisensa jälkeen on leikannut etuuksia ja palveluita. Ja yleensä leikkaukset ovat kohdistuneet kaikkein heikommassa asemassa oleviin.

Varallisuuserot ovat kasvaneet niin, että seitsemän rikkainta suomalaista omistaa 40 prosenttia meidän suomalaisten yhteisestä varallisuudesta. Viimeisimmät kurjistukset sisältyvät Sipilän hallituksen ensi vuoden tulo- ja menoarvioon. Tämä kehitys on pysäytettävä!

• Riittävä palkka ja kunnolliset työolot kuuluvat kaikille – niin palkansaajille kuin pienyrittäjille ja itsensä työllistäville, niin pätkä- kuin vakinaisia töitä tekeville.
  • Hyvä terveydenhuolto, hoiva, koulutus ja kulttuuri kuuluvat tasa-arvoisesti kaikille varallisuudesta tai asuinpaikasta riippumatta.
  • Verotuloja tarvitaan hyviin ja tasavertaisina julkisiin palveluihin. Progressiivisen verotuksen tulee ulottua myös pääoma- ja osinkotuloihin.

Luokkayhteiskunta palasi toden teolla tällä vuosikymmenellä. Itse onnistuneen luokkaretken tehneenä en voi hyväksyä sitä, että meitä erotellaan varallisuuden mukaan ja ne, joilla ei sitä ole putoavat.

Meidän on rakennettava uudelleen yhdenvertainen, kaikille samanlaiset mahdollisuudet koulutukseen, työhön ja elämiseen mahdollisuudet tarjoava kansalaisyhteiskunta!

Videolla Eila keskustelee Li Anderssonin kanssa siitä, mitä vasemmistoliitto tekisi köyhien hyväksi, minkä takia innovaatioita ei synny tällä hetkellä riittävästi ja mitä ammatillisen koulutuksen nykytilanteelle pitäisi tehdä. Entä köyhät eläkeläisnaiset, mitä mieltä Li on heidän tilanteestaan?

Vasemmiston ehdokkaat ja vaaliteemat, eduskuntavaalit 2019

Eh­dok­kaan kir­joi­tuk­set