Taiteentutkijat maailmanluokan bisnekseen

Ei se ole ihminen eikä mikään, jos ei yrittäjäksi rupea! Yliopistoissa ja korkeakouluissa niin kuin monissa muissakin oppilaitoksissa on jo vuosikaudet patisteltu opiskelijoita ryhtymään oman onnensa sepiksi – yrittäjiksi. Eniten tuloksia, uusia innovaatioita ja niitä yrityksiä on odotettu lähinnä itc-aloilta, joille mm. valtion tukea esimerkiksi Tekesiltä on ohjattu jopa runsaskätisesti.

Niinpä yllätys oli muutama vuosi sitten suuri, kun pari humanistinaista keksi, miten heidän tutkimustuloksistaan saattaisi kehkeytyä jopa maailmanluokan bisnes. Syntyi jyväskyläläinen Recenart, taideväärennöksiä maailmanlaajuisesti tutkiva yritys. Musiikin, taiteen ja kulttuurintutkimuksen laitoksella, mutkussa oli pohdittu, voiko tutkimus tuoda lisäarvoa taiteelle ja todettu, että kyllä voi.

Taiteentutkijat Tiina Koivulahti ja Laura Ainesluoma keksivät, että yliopiston eri laitosten osaamista yhdistämällä pystytään taideteoksista niin maalauksista kuin esineistäkin pigmenttianalyysin, kuvantamisen ja erilaisten optisten menetelmien avulla selvittämään niiden ikä, aitous ja alkuperä. Tässä työssä yrittäjät hyödyntävät Jyväskylän yliopiston fysiikan, kemian ja informaatioteknologian laitoksia. Sen lisäksi heillä on käytössään museologian ja kaupallistamisen asiantuntijoita. Yhteistyönä on syntynyt myös liikkuva laboratorio.

Valtakunnalliseen julkisuuteen yritys pääsi selvittämällä Serlachius-museoiden kokoelmaan kuuluvan työn alkuperän. Ranskalaisen Claude Monet’n teokseksi epäillystä Heinäsuova ilta-auringossa -työstä löytyi kuin löytyikin taiteilijan signeeraus ja teos koki huikean arvonnousun.

Recenart on nyt huomattu myös kansainvälisissä erittäin konservatiivissä taidepiireissä, joissa liikkuvat todella suuret rahat. Jonkin aikaa sitten amerikkalaisen yrityksen tutkimasta Leonardo da Vincin työksi lopulta osoittautuneesta Kristuksen muotokuvasta (Salvator Mundi) maksettiin lähes 400 miljoonaa euroa. Teos sai paikkansa Abu Dhabiin valmistuvaan Louvren filiaaliin.

Recenartin kohtalonkysymys on nyt sen kyvyssä kansainvälistyä Jyväskylästä käsin, sen suurin asiakaskunta kun on maan rajojen ulkopuolella.

 

Eilan kirjoittama juttu ilmestyi Kansan Uutisissa muutama vuosi sitten, mutta on aiheeltaan edelleen ajankohtainen.

 

Takaisin Eilan profiiliin
tai muihin Ellun kanaviin:
Facebook
Instagram