Pia Lo­hi­kos­ki: Vuo­kral­la asu­vil­la tu­lee ol­la ai­to mah­dol­li­suus ha­kea oi­keut­ta rii­ta­ti­lan­teis­sa

Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski on tehnyt kirjallisen kysymyksen vuokralla asuvien oikeusturvan takaamisesta. Vuokranantajien ja vuokralaisten välisiä riita-asioita hoidetaan tällä hetkellä pääosin kuluttajariitalautakunnassa, jonka vakavasta aliresurssoinnista on uutisoitu tällä viikolla.

– Kuluttajariitalautakunta on taho, jonka puoleen vuokralaiset useimmin kääntyvät esimerkiksi tilanteessa, jossa vuokrankorotus on ollut kohtuuton tai vuokranantaja pimittää vuokravakuutta perusteetta. Oikeusistuimissa riitoja käydään ani harvoin kalliiden ja pitkien prosessien vuoksi. Vuokralaiset ovat tällä hetkellä vaarassa jäädä ilman aitoa mahdollisuutta hakea oikeutta, kun lautakunnalta on leikattu varoja seurauksia miettimättä, Lohikoski sanoo.

 

Apulaisoikeusasiamiehen tekemästä kuluttajariitalautakunnan tarkastuksesta käy ilmi, että lautakunta ei kykene ratkaisemaan riita-asioita kohtuullisessa ajassa. Tarkastuksessa todettiin, että lautakunta on ruuhkautunut jo 1990-luvulta lähtien, eikä sen resurssit riitä tällä hetkellä hoitamaan vuosittain saapuvaa 6000 riita-asiaa lain määrittämässä 90 päivän määräajassa.

 

Merkittävä osuus tapauksista määritelläänkin tarkastuksen mukaan lautakunnan prosesseissa ”erittäin monimutkaisiksi” asioiksi, jolloin 90 päivän määräaika ei päde.

 

– Usein vuokranantajat pyytävät 1–3 kuukauden vuokraa vastaavan vakuuden, joka voi pääkaupunkiseudulla olla jo useampi tuhat euroa. Jos vakuutta pimitetään muuttaessa perusteetta, voi se sotkea kenen tahansa talouden todella pahasti. Riita-asiat pitää kyetä ratkaisemaan ripeästi, jotta vuokralla asuvia pienituloisia ei päädy pikavippifirmojen asiakkaiksi riita-asioiden selvittelyn venymisen vuoksi, Lohikoski sanoo.

 

Samalla kun vuokralaisille neuvontaa tarjoavien järjestöjen avustuksia on vähennetty, myös oikeusministeriön hallinnonalaiselta kuluttajariitalautakunnalta on supistettu varoja ja trendi on laskeva tulevina vuosina. Lautakunta on joutunut viime vuosina supistamaan työvoimasta, vaikka riita-asioiden määrä on kasvanut korona-ajasta merkittävästi.

 

– Resurssipula on kuluttajariitalautakunnassa ilmiselvästi akuutti, ja kyseessä on merkittävä oikeusturvakysymys.

Mielestäni olisi järkevää harkita täysin uuden neuvonta- ja sovitteluelimen perustamista, jotta vuokra- ja asumisasioihin – eli ihmisten perustarpeeseen – liittyvät riita-asiat voitaisiin hoitaa ripeästi, Lohikoski sanoo.