Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo: Me teem­me kaik­kem­me, jot­ta ih­mi­soi­keu­det aja­vat ra­sis­min ja vi­ha­pu­heen ohit­se

Kansanedustaja Veronika Honkasalo puhuu afganistanilaisten tilanteesta mielenosoituksessa eduskuntatalon portailla.

Kansanedustaja Veronika Honkasalon puhe Stop Killing Afghans -mielenosoituksessa lauantaina 28.8.2021

Kiitän lämpimästi kutsusta tulla puhumaan tänne tänään. Monta kertaa näiden kahden vuoden ajan olen seissyt näillä samoilla portailla ja vaatinut yhdessä monien teidän kanssanne pakkopalautusten lopettamista Afganistaniin ja turvapaikanhakijoiden oikeusturvan kunnioittamista. On häpeällistä, että Suomi on jopa vielä niinkin myöhään kuin tämän vuoden kesäkuussa pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Olemme vasemmistossa vuosia vastustaneet pakkopalautuksia, ja on järkyttävää, että tämänkin hallituksen aikana niitä on jatkettu. Suomi on palauttanut henkilöitä, jotka ovat olleet vuosia maassa, asettuneet, luoneet ihmissuhteita ja työllistyneet. Se ei saa toistua.

Olemme vasemmistossa vuosia vastustaneet pakkopalautuksia.

Afganistanin järkyttävä tilanne koskettaa henkilökohtaisesti monia Suomessa. On sietämätöntä, että joutuu elämään tietämättömänä ja läheistensä hyvinvoinnin puolesta peläten.

Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan arvopohjassa keskeistä on ihmisoikeuksien edistäminen kaikessa kansainvälisessä toiminnassa. Näiden sanojen on nyt muututtava myös konkreettisiksi teoiksi. Suomen on tehtävä kaikkensa osana kansainvälistä yhteisöä afganistanilaisten siviilien auttamiseksi niin Afganistanissa kuin Suomessa. Tämä kysymys on globaali ja ylirajainen. Humanitaarisen avun tarve maassa on valtava. Kansainvälisten järjestöjen avustustyön tulee voida jatkua.

Itse olisin toivonut, että Suomen evakuointilinja olisi alusta lähtien ollut joustavampi. Että evakuoitavien listalle olisi alusta lähtien otettu myös humanitäärisin syin, perheenyhdistämistä hakevia ja muitakin kuin suorassa työsopimussuhteissa olleita. Nyt Suomi on evakuoinut noin 300 ihmistä. Se on globaalissa mittakaavassa vähän. Suomen on edelleen tehtävä kaikkensa auttaakseen Afganistanissa jumissa olevia suomalaisia pääsemään pois.

Suuri määrä ihmisiä odottaa yhä Afganistanissa perheenyhdistämistä. Perheenyhdistäminen on vuosia ollut lähes mahdottomuus monista syistä. Käytännössä Suomi on aktiivisella politiikallaan pitänyt perheenjäseniä erossa toisistaan ja tehnyt monista yksintulleista perheettömiä. Se on ollut julmaa. Tein heti kriisin eskaloiduttua kirjallisen kysymyksen hallitukselle, jossa peräsin hallitukselta vastauksia perheenyhdistämisten ongelmiin. Olen vaatinut, että perheenyhdistämisten mahdollistamiseen on luotava nopeita ratkaisuja.

Vasemmistoliitto kannattaa pakolaiskiintiön kasvattamista.

Afganistanista poispääsy on tällä hetkellä äärimmäisen vaikeaa. Tällä kertaa Suomen ja kansainvälisen yhteisön on rajojen tukkimisen ja vastuunpakoilun sijaan kannettava vastuunsa. Meidän on oltava valmiina auttamaan niitä, jotka hakevat rajoiltamme turvaa. Suomen ja EU:n on luotava lisää turvallisia reittejä pakolaisille. Vasemmistoliitto kannattaa pakolaiskiintiön kasvattamista.

Suomella olisi mahdollisuus myös humanitaaristen viisumeiden käyttöön. Hallitus voi ulkomaalaislain mukaan myös päättää suoraan ulkomaalaisten ottamisesta Suomeen ja suojelun myöntämisestä erityisellä humanitaarisella perusteella. Näin on toimittu nyt Kabulista evakuoitujen henkilöiden kohdalla ja samaa voisi käyttää laajemmin.

Tälläkin hetkellä Suomessa on paljon afganistanilaisia, jotka ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen. Nykyisessä tilanteessa tulisi olla selvää, että heidän tilannettaan arvioidaan uudestaan. Vaikuttaisi selvältä, että tässä tilanteessa maassa olevat afganistanilaiset ovat oikeutettuja turvapaikkaan tai toissijaiseen suojeluun.

Minä ja vasemmisto seisomme puolellamme ja teemme kaikkemme, jotta oikeusturva toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla.

On puistattavaa ja täysin hyväksymätöntä, että olemme tällä viikolla joutuneet kuulemaan jopa hallituspuolueen johtavassa asemassa olevalta poliitikolta puhetta, joka epäinhimillistää ja leimaa turvaa hakevia ihmisryhmiä. Meillä päättäjillä on erityinen vastuu siitä, miten puhumme kanssaihmisistä, jotka ovat joutuneet jättämään kaiken taakseen paetakseen vainoa, ihmisoikeusloukkauksia ja epätoivoa.

Minä ja vasemmisto seisomme puolellamme ja teemme kaikkemme jatkossakin, jotta oikeusturva toteutuu jokaisen ihmisen kohdalla. Me teemme kaikkemme, jotta ihmisoikeudet ajavat rasismin ja vihapuheen ohitse.