Va­sem­mis­to­liit­to vaa­tii la­ki­sää­teis­tä asu­mis­ta­kuu­ta

Vasemmistoliiton puoluevaltuusto katsoo, että jokaisella Suomessa on oikeus vakinaiseen sisäilmaltaan terveeseen asuntoon. Puoluevaltuuston mielestä lakiin on asetettava asumistakuu, joka takaisi jokaiselle asunnottomalle kohtuullisessa ajassa oikeuden asuntoon.

Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi asunnottomuuden puolittaminen vuoteen 2023 mennessä ja poistaminen vuoteen 2027 mennessä. Aran vuotuisen Asunnottomat-selvityksen mukaan Suomessa oli vuoden 2019 lopussa asunnottomana 4 600 henkilöä.

Julkisten vuokrayhtiöiden asunnoista osa on varattava asunnottomille, luottotietonsa menettäneille tai muilla tavoin haastavassa asemassa oleville ihmisille, kun heillä on kiireellinen tarve asunnolle. Tarvittaessa kunnan tulee aloittaa välivuokrausmalli taatakseen asunto myös niille kuntalaisille, joilla on vaikeaa saada asunto vapailta markkinoilta esimerkiksi vähemmistöryhmään kuulumisen tai päihdeongelman vuoksi. Tarvitaan myös lisää sekä päihteettömiä että päihtymyksen sallivia tilapäis- ja hätämajoituspaikkoja. Osan paikoista tulee olla osoitettuja naisille ja sukupuolivähemmistöille.

Jotta pääsemme asunnottomuudesta eroon vuoteen 2027 mennessä, on valtion ja kuntien tehostettava asunnottomuustyötä, lisättävä tuntuvasti julkista vuokra-asuntorakentamista, vahvistettava Asunto ensin -periaatetta sekä parannettava sosiaalipalveluiden ja päihde- ja mielenterveyspalveluiden saatavuutta. Asunnottomilla ja asunnottomuusuhan alla olevilla tulee olla oikeus laaja-alaiseen henkilökohtaiseen tukeen ja neuvontaan asuinpaikkakuntaan katsomatta.

Kannanotto on hyväksytty puoluevaltuuston kokouksessa 22.11.2020