Va­sem­mis­to­liit­to vas­tus­taa pak­ko­la­ke­ja lak­ko­jen mur­ta­mi­sek­si

Vasemmistoliiton puoluehallitus katsoo, että potilasturvallisuus on turvattava muilla keinoilla kuin lakossa olevien hoitajien pakottamisella töihin potilasturvallisuuslailla.

Sosiaali- ja terveysministeriön valmistelema potilasturvallisuuslaki perustuu hoitajajärjestöjen mukaan virheellisiin tietoihin lakon aikaisen suojelutyön tilanteesta. Lakko-oikeus on perusoikeus, johon ei tule kevyin perustein puuttua. Oikeutta lailliseen työtaisteluun ja lakkoon ei tule heikentää, sillä työnantajalla on käytössään monia muita keinoja kiireellisen hoidon turvaamiseksi. Vasemmistoliiton mukaan suojelutyö on varmistettava neuvotteluteitse. Vastuu potilasturvallisuuden hoitamisesta kuuluu ensisijaisesti työnantajalle.

– Vasemmistoliitto puolustaa julkisen sektorin työntekijöiden lakko-oikeutta. Herkässä työmarkkinatilanteessa pakkolakien säätäminen voi johtaa suojelutyöstä käytävien neuvottelujen vaikeutumiseen ja lakon pitkittymiseen, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson toteaa.

Vasemmistoliitto kannattaa laajaa monivuotista palkkaohjelmaa julkiselle sektorille. Yhteiskunnan arvostuksen korvaamattoman tärkeätä työtä tekeville työntekijöille on konkretisoituva rahallisena panostuksena. Aluevaalien alla työntekijöille annetut lupaukset eivät saa jäädä pelkäksi sanahelinäksi.

Kunta-alan neuvottelut koskevat noin 425 000:ta työntekijää. Hoitajien ohella nyt ollaan sopimassa myös esimerkiksi varhaiskasvatuksen työntekijöiden, sosiaalityöntekijöiden ja kirjastoalan työehdoista.

– Nyt on työnantajien aika osoittaa myös korona-aikana tärkeän panoksen antaneille ja suurta venymistä osoittaneille työntekijöille heidän ansaitsemansa palkankorotukset, Andersson sanoo.

Lakko on aina viimesijainen keino, mutta tarvittaessa Vasemmistoliitto tukee kaikkia alan työtaisteluita.