Li An­ders­son: Työ­nan­ta­ja ei saa pii­lou­tua po­ti­las­tur­va­lain taak­se – hyö­dyn­net­tä­vä ko­ko käy­tet­tä­vis­sä ole­va kei­no­va­li­koi­ma työ­voi­man riit­tä­vyy­den tur­vaa­mi­sek­si

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson muistuttaa, että terveydenhuollon julkisen sektorin työnantajilla on käytössään laaja paletti keinoja varmistaa työvoiman riittävyys hoitajien lakon aikana. Hänen mukaansa nyt on työnantajan vastuulla käyttää koko muuta keinovalikoimaa sen sijaan, että työntekijöiden perusoikeuksia rajoitettaisiin. Andersson korostaa, että potilasturvallisuus on taattava kaikissa tilanteissa.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson korostaa, että terveydenhuollon henkilöstön riittävyys hoitajien lakon aikana on kyettävä varmistamaan  työnantajan jo nyt käytettävissä olevalla laajalla keinovalikoimalla. Tämän lisäksi neuvotteluja suojelutyöstä on jatkettava, mikäli työvoiman riittävyydestä on epäselvyyttä.

– Lakko-oikeus on suomalaisen yhteiskunnan vahvasti suojaama perusoikeus. Vasemmistoliitto puolustaa työntekijöiden oikeutta työtaistelutoimiin. On turha edes keskustella lakko-oikeuden rajoittamisesta potilasturvalailla, mikäli työnantaja ei ole ottanut käyttöön kaikkia perusoikeuksia vähemmän loukkaavia keinoja henkilökunnan riittävyyden turvaamiseksi, Li Andersson sanoo.

– Neuvotteluja suojelutyöstä on jatkettava, mikäli työvoiman riittävyydestä on perusteltua huolta. Tämän lisäksi työnantajan on mahdollista vahvistaa työvoiman riittävyyttä esimerkiksi määräämällä muuta terveydenhuollon virkakuntaa työhön, hyödyntämällä ostopalveluita sekä muita kuntia ja kuntayhtymiä. Työnantaja ei voi käyttää potilasturvalakia verukkeena sille, että aitoja neuvotteluja suojelutyöstä ei käytäisi, Andersson jatkaa.

Andersson vetoaa, että työmarkkinaosapuolten välille on löydettävä yhteinen ja yksiselitteinen tilannekuva suojelutyön tarpeesta lakon aikana.

– Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että terveydenhuollon työnantajat välittävät hyvin erilaista tilannekuvaa henkilövajauksen määrästä, kuin mitä osastoilla käytännön työtä tekeviltä hoitajilta kuullaan. Potilasturvallisuus on kyettävä takaamaan kaikissa olosuhteissa ja siksi on hyvä muistaa, että Suomessa hoivatyötä tehdään valitettavasi hyvin usein vajaalla henkilöstöllä  myös normaalioloissa, Andersson sanoo.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jussi Saramo ilmaisi puolueen tuen julkisen sektorin palkkaohjelmalle perjantaina. Anderssonin mukaan tarve ohjelmalle on selvä.

– Suomessa on harvoja toimialoja, joiden lakko aiheuttaa vain muutamassa päivässä joidenkin mielestä tarpeen keskustella hätälainsäädännöstä. Useissa julkisen alan matalasti palkatuissa töissä tehdään yhteiskunnan toimintakyvyn kannalta korvaamatonta työtä. Tästä työstä on saatava oikeudenmukainen korvaus, Andersson sanoo.