5. Ett miljömässigt hållbart samhälle
Klimatförändringen är den största utmaningen av vår tid och att bygga ett klimathållbart samhälle är en lika stor uppgift som att bygga en välfärdsstat. Tiden håller dock på att ta slut och därför måste vi agera nu. Ur den generationsöverskridande rättvisans synvinkel är det vårt ansvar att agera.
Klimatförändringen är inte det enda människoorsakade miljöproblemet som hotar jorden och mänsklighetens framtid. Naturens minskande mångfald och andra miljöproblem flätas samman med klimatförändringen och tillsammans bildar de en enda stor miljökris som orsakats av fossilkapitalismen och som försvagar såväl levnadsförhållandena på vår planet som demokratin och de mänskliga rättigheterna.
Finland och finländarna har en skyldighet att göra sin del för att begränsa klimatförändringen och lösa miljökrisen – både nationellt och internationellt. Vi kan inte rädda jorden ensamma, men vi har en skyldighet att anpassa våra liv efter de villkor som miljön ställer. Samtidigt kan vi vara ett gott exempel för resten av världen, visa hur en miljömässigt hållbar livsstil kan samordnas med en politik som minskar ojämlikheten och ökar välfärden. En koldioxidneutral välfärdsstat är Finlands bästa exportprodukt till världen.
5.1 En klimathållbar ekonomi
Begränsningen av klimatförändringen förutsätter att det politiska klimatet förändras. Vänsterförbundet anser att miljömässig hållbarhet måste bli en faktor som definierar all politik: ett hållbart samhälle kan endast byggas inom ramarna för de villkor som miljön ställer. Miljön och klimatet ska tas i beaktande på ett övergripande sätt på alla politiska sektorer. Målet måste vara att Finland är ett koldioxidneutralt samhälle år 2030 och hela Europa är det år 2040. Efter detta ska båda vara nettonegativa. För att detta mål ska uppnås krävs det en skärpning av målen vad gäller utsläppens minskning och utarbetning av sektorspecifika planer.
Frågan om vad vi har råd till måste omdefinieras. Även hållbarhetsunderskottet måste omdefinieras. Vi måste ur en miljösynvinkel fråga vad vi har råd till i stället för att fundera på vad pengarna räcker till. Vi måste minska det miljömässiga hållbarhetsunderskottet och den miljöskuld som lämnas till de kommande generationerna. Även den europeiska valutaunionens penningsystem och regler för ekonomisk disciplin måste omdefinieras utgående från denna synvinkel.
Planeringen av statens ekonomi och verksamhet måste styras förutom av euron även av utsläpp och utsläppsbudgetar. För olika delområden inom förvaltning, samhälle och ekonomi fastslås årliga utsläpps- och naturresursbudgetar som inte får överskridas.
Sätten att mäta politiken och samhället måste förnyas. Bruttonationalproduktens tillväxt kan inte längre vara samhällspolitikens definierande mätare utan den måste användas tillsammans med indikatorer som mäter utsläpp och faktiskt välbefinnande. Tillväxt är inte ett egenvärde, men ett gott och miljömässigt hållbart liv är det.
Klimatförändringen och miljökrisen har orsakats av vår ohållbara modell för ekonomi och samhälle, alltså fossilkapitalismen, som inte beaktar planetariska villkor. Klimatförändringen har till stor del orsakats av koldioxidutsläpp från fossila energikällor och förändringar i markanvändningen som lett till ett minskat antal kolsänkor. Vårt ekonomiska system har byggts på användningen av fossila energikällor, och nu måste systemet lösgöras från dessa källor.
Vår ekonomiska modell byggs på en kontinuerlig ohållbart växande konsumtion av naturresurser. Välståndet och kapitaltillväxten har delvis byggts på en svag grund, genom att förstöra och exploatera miljön och förutsättningarna för de kommande generationernas liv. En kontinuerligt tilltagande konsumtion av resurser är dock en omöjlighet på en planet med begränsade resurser. Den nuvarande ekonomiska modellen slösar med resurserna och producerar en växande mängd avfall när råvaror och produkter kastas bort efter att ha använts en gång och näringscykeln inte tas hand om. Den slösande ekonomin som grundar sig på engångsbruk och användning av jungfruliga naturresurser ska ersättas med en cirkulär fossilfri ekonomi som grundar sig på återanvändbarhet och sparsamhet.
Att bygga ett klimathållbart samhälle kräver förändringar i vår ekonomiska modell och i hur ekonomin styrs. Denna förändring sker inte av sig själv och behöver incitament, begränsningar och ekonomisk styrning. Utöver bekämpning av ojämlikhet ska miljöstyrning bli beskattningens styrande princip. Förorenaren och den som orsakar miljöolägenheter ska betala, och miljömässigt hållbara val ska formas till ekonomiskt lönsamma alternativ.
Finland, Europa och hela världen behöver ett eget program för ekologisk återuppbyggnad och klimatvälfärd, en green new deal, med hjälp av vilken man utarbetar en plan för övergång mot en klimatsmart och miljömässigt hållbar ekonomi och upprättar en plan för att säkerställa sysselsättningen, trygga välbefinnandet och minska ojämlikheten i en föränderlig ekonomi. I programmet ska man skissera genomförandet av nödvändiga investeringar och beskattningens och lagstiftningens förändringsbehov. Begränsningen av klimatförändringen får inte leda till växande ojämlikhet och inkomstskillnader. Därför ska programmet också skissera hur beskattningens utjämnande effekt på inkomstskillnader förstärks och de förändringar med vilka en stigning i miljöskatterna ersätts till låginkomsttagare med hjälp av beskattning eller en förstärkning av socialskyddet.
Bekämpning av klimatförändringen ses ofta som ett hot mot arbetsplatser. Vissa arbetsplatser kommer oundvikligen att försvinna och arbetets innehåll att förändras, men övergivande av fossila bränslen, gynnande av miljövänlig lokal produktion och en cirkulär ekonomi som baserar sig på återanvändning av resurser kan i själva verket skapa även mer arbete. Arbetet kommer i varje fall att förändras så arbetstagarna ska erbjudas omställningsskydd och möjlighet till omskolning.
Vänsterförbundets målsättningar:
- Ett ekologiskt återuppbyggnadsprogram (Green New Deal) ska upprättas i Finland och Europa. Med programmet ämnar man att genomföra en genomgripande förändring av samhället på ett miljömässigt hållbart och socialt rättvist sätt.
- En ekologisk skattereform genomförs vari skatterna bestäms enligt mängden orsakade utsläpp.
- I stället för ekonomisk disciplin ska Europa driva en Green New Deal-politik som möjliggör ekologisk återuppbyggnad. Europeiska centralbankens penningpolitiska åtgärder ska riktas på ett sätt som är meningsfullt för naturen.
- Ett program för hållbar övergång upprättas. I programmet fastslås hur beskattningens progression förbättras, hur miljöskatternas höjning ersätts till låginkomsttagare och inkomstskillnaderna hindras från att växa och hur man ska stödja branscher och områden som förlorar arbete som är förknippat med användningen av fossila bränslen.
- Skattestödet för torv minskas och slutligen slopas.
- Företagsstöd som hänger samman med användningen av fossila bränslen minskas i antal.
- Mervärdesbeskattningen utvecklas i en utsläppsbaserad riktning.
- Beskattningen av fossila bränslen höjs utsläppsbaserat.
- Utsläppens påverkan beaktas och minimeras i alla offentliga investeringar.
- Pensionsfonderna åläggs att rapportera sina fossila investeringar och reducera dem.
- Aktörer på finansmarknaden åläggs att rapportera kolrisker.
- En utsläppsbaserad flygskatt tas i bruk.
- Ibruktagande av koldioxidtullar på EU:s yttre gränser främjas. Målet är en global marknadsmiljö där koldioxidsnålhet är en genuin konkurrensfördel för finländska och europeiska företag.
- Förlängning av produkternas livslängd främjas genom att man skapar incitament för produkternas reparation genom att flytta reparationsservicen till en lägre mervärdesskattesats.
- Produkternas artificiella åldrande förbjuds på EU-nivå.
- Man finansierar oberoende forskning som producerar information och utbildning som bygger på samhälls- och beteendevetenskap som stöd för bekämpning av klimatförändringen.
5.2 Minskade utsläpp
Begränsningen av klimatförändringen kräver att utsläppen minskas snabbt. Det är svårt men inte omöjligt.
Energiproduktionen ska göras utsläppsfri. Energiproduktionen och användningen av fossila bränslen orsakar en stor andel av de globala utsläppen. Särskilda utmaningar i Finland är minskningen av utsläpp från fjärrvärme i Helsingfors och några andra större städer och nedkörningen av energiutvinning ur torv. Energiproduktionen ska förflytta sig mot förnybara och utsläppssnåla energikällor. Särskilt vindkraft, solkraft och geotermisk kraft har mycket ökningspotential. Lönsamheten av utsläppsfria och utsläppssnåla former av energiproduktion ska försäkras med beskattningens utsläppsstyrande effekt.
Det framtida energisystemet är decentraliserat och smart. Produktionen av förnybar energi i liten skala ska uppmuntras och stödjas mer än i dag. Bioenergi utgör en del av Finlands energipalett, men produktionen av bioenergi måste uppfylla hållbarhetskriterierna och vara på ett övergripande sätt hållbart.
Trafik och boende är betydande utsläppskällor och även de ska lösgöras från fossila bränslen. Vi måste förändra vårt trafiksystem, minska trafikarbetet och ersätta fossila bränslen med annan drivkraft. Det behövs olika lösningar på olika håll i Finland för att minska trafikutsläppen, men befolkningsrika stadsregioner har en nyckelroll i förändringen. Vid planering av trafiklösningar ska man beakta regionala skillnader eftersom en lösning som fungerar i Kajanaland fungerar inte i Berghäll.
Mängden trafikarbete ska minskas med smart markanvändningsplanering och användning av fjärranslutningar. Särskilt i stadsregionerna ska användningen av kollektiv-, gång-, cykel- och mopedtrafik möjliggöras i markanvändningsplaneringen. Trafikens effektivitet ska förbättras genom att man investerar i spårtrafik och annan kollektivtrafik. Gång-, cykel- och mopedtrafiken ska ökas särskilt i stadsregionerna.
Personbilar kommer att behövas även i framtiden, särskilt i glesbygdsområden. Personbilarnas utsläpp kan dock minskas genom att byta fossila bränslen mot biogas och andra hållbara biobränslen, öka hybrid- och elbilismen och utveckla vätetekniken. Bilismens effektivitet kan också ökas särskilt i stadsregionerna genom mer samåkning och fler bilpooler. Digitalisering förändrar livets alla delområden och rörligheten utgör inte ett undantag. Särskilt i tättbefolkade stadsregioner ska rörligheten i framtiden primärt betraktas som en tjänst, inte ur en ägarsynvinkel.
Flygtrafikens passagerarantal stiger kraftigt och även finländarnas flygresor har fördubblats under de senaste 20 åren. Flygtrafikens tillväxt måste dämpas, detta på grund av att flygtrafiken står för 2–3 procent av de direkta koldioxidutsläpp som orsakas av mänsklig verksamhet. Flygtrafikens utsläpp är till största delen lyxutsläpp eftersom flyg sällan handlar om att förverkliga mänskliga rättigheter eller tillfredsställa grundläggande behov. Till exempel i Finland är största delen av flygresorna fritidsresor. Flygtrafiken beskattas också mindre än annan trafik, och det finns ingen plats för fripassagerare i kampen mot klimatförändring. Eftersom flygtrafiken i princip är global bör även lösningarna göras globalt. Om det inte är möjligt att genomföra globala åtgärder ska flygtrafiken ändå beskattas på EU-nivå eller nationellt.
Vid sidan om persontrafiken ska uppmärksamhet fästas på godstrafiken. Godstrafiken ska allt mer ske på räls, och detta förutsätter investering i järnvägsförbindelser. Den tunga lastbilstrafikens elektrifiering är inte ett realistiskt mål på kort sikt, men användningen av biogas är ett potentiellt sätt att minska den tunga trafikens utsläpp. Även sjötrafiken ska göras mer utsläppssnål vilket förutsätter att den internationella regleringen skärps. Godstrafikens utsläpp kan även minskas genom att man gynnar lokalt producerade nyttigheter och minskar konsumtionen och den globala frakten av onödiga varor.
Boende och uppvärmning av bostäder förbrukar mycket energi. Det väsentliga är att den el och fjärrvärme som används för boende ska ha så låga utsläpp som möjligt. Andra förändringar behövs dock också. Utsläpp från byggande ska minskas genom att man reparerar det befintliga byggnadsbeståndet i stället för att riva det och påskyndar ibruktagandet av ett verktyg för bedömning av byggandets koldioxidavtryck. Utsläpp från byggande ska också minskas genom återanvändning av material.
Man ska investera i alla fastigheters energieffektivitet och stödja fastigheternas energirenovering i större grad än i dag. Energirenoveringarna ska stödjas så att förhållandet mellan kostnad och nytta är positivt även för enskilda invånare. På så sätt äventyras inte låginkomsttagarnas förutsättningar för boende. Energiförbrukningen i fastigheter med direktverkande el kan minskas med hjälp av till exempel jord- eller luftvärmepumpar. Oljeuppvärmning ska frångås under 2030-talet och oljepannorna ersättas med värmepumpar eller hållbart producerad fjärrvärme. I gamla flervåningshus kan man exempelvis investera i återvinning av frånluftsvärme och energieffektiva fönster samt installera solpaneler på taket.
Vänsterförbundets målsättningar:
- Energibeskattningen görs mer utsläppsstyrande för att minska användningen av fossila bränslen. En målsatt tidsplan för att överge fossila bränslen upprättas.
- Auktioner ordnas för att utveckla och stödja nya förnybara former av energiproduktion. Forsknings- och produktutvecklingsmedel styrs till utveckling av energieffektivitet och förnybara energisystem.
- Befintliga kärnkraftverk och kärnkraftverk som för närvarande byggs är en del av energiproduktionspaletten, men nya stora kärnkraftsprojekt påbörjas inte. Utvecklingen av små modulära kärnkraftverk följs och utreds. I princip investerar man i framtiden i förnybar energi, och de ekologiska problemen med brytning och slutförvaring av kärnbränsle ska noteras vid sidan om de hot som klimatförändringen orsakar.
- Man främjar produktionen av solenergi och annan förnybar energi i offentliga servicebyggnader och kommersiella fastigheter.
- Investeringsstödet för produktion av förnybar energi i liten skala förbättras och byråkratiska hinder avlägsnas. Lagstiftningen reformeras så att elbilarnas batterier kan fungera som elnätets utjämningslager.
- Elöverföringsförbindelserna mellan Finland och de övriga nordiska länderna förstärks.
- Hushåll med låga inkomster stöds i miljövänlig energirenovering, till exempel i ersättning av oljepannor med jord- och luftvärme. Hushållsavdrag kompletteras med ett nytt hushållsbidrag som gör det möjligt även för låginkomsttagare att genomföra energirenovering som stöds med hushållsavdrag.
- Energieffektiviteten och klimatsmartheten i bostadsaktiebolag, bostadsandelslag och egnahemshus förbättras med investeringsstöd för energirenovering. Alternativt utvidgas hushållsavdraget så att det även täcker projekt som förbättrar bostadsaktiebolagens och bostadsandelslagens energieffektivitet eller användning av förnybar energi.
- Fastighetsbeskattningen reformeras måttligt så att den stöder hållbart byggande, och lagstiftningen utvecklas så att den beaktar byggnadens klimat- och miljökonsekvenser under byggnadens hela livscykel.
- Trafik- och markanvändningsplaneringen samordnas bättre än i dag. Ärenden som gäller markanvändning, boende och trafik ska kombineras till ett ministerium för den byggda miljön.
- Trafikens beskattning utvecklas utgående från utsläppsstyrning, detta på så sätt att yrkes- och pendeltrafikens behov uppmärksammas. Utsläppsbeskattningens styrande effekt förstärks.
- Konvertering till biogas och anskaffning av nya biogasbilar stöds även i framtiden, och incitament för byggande av tankstationer för biogas införs.
- Kollektivtrafikstödet ökas så att kollektivtrafiken blir ett fungerande och attraktivt alternativ till att använda den egna bilen.
- Man investerar i räls och järnvägsförbindelser. Ytterligare investeringar krävs i både basunderhållet av transportinfrastrukturen och utvecklingsprojekt. Bangårdarnas funktionalitet, dubbelspår och snabba förbindelser kräver långsiktig planering.
- Graderingen av bilbeskattningen enligt utsläpp skärps.
- Tidsbundna stöd för förändringar i bilbeståndet, såsom skrotningspremier eller konverteringsstöd, ska bestämmas utifrån inkomsterna. Detta möjliggörs med ett nytt inkomstregister. Förändringen skulle rikta stöden på ett rättvist och effektivt sätt.
- En utsläppsbaserad flygskatt tas i bruk inom person- och godstransport och den internationella flygavgiften främjas.
- Skattestöden för trafikbränslen reformeras gradvis så att de bättre främjar hållbar rörlighet.
- Trängselavgifter tas i bruk i huvudstadsregionen. Yrkestrafik som underskrider utsläppsgränserna, elbilar och samåkning ska beviljas befrielse från vägtull. Intäkterna från trängselavgifterna ska användas till att förbättra kollektivtrafiken.
- Utbredningen av gas- och elbilarnas tanknings- och laddningsnätverk till hela landet stöds.
- Pendeltrafikens förmåner förnyas. Till dessa hör bland annat parkeringsförmån, avdrag för arbetsresor, kilometerersättningar och skatteförmån för tjänstebil. På arbetsresorna ska man prioritera kollektiv-, gång-, cykel- och mopedtrafik, utsläppsfria personbilar och samåkning. Yrkestrafikens behov uppmärksammas i reformen.
- Den verkan som gående och cykling har på infrastrukturinvesteringarnas inriktning ökas.
- En utsläppsbaserad flygskatt tas i bruk.
- Initiativ som har som mål att minska utsläppen inom den internationella sjöfarten stöds.
5.3 Större kolsänkor
Förutom att minska utsläppen måste vi också öka bindandet av koldioxid från atmosfären och skydda jordens koldioxidlager. Markanvändningen har en avgörande roll i begränsningen av klimatförändringen. Röjning av naturen för människornas användning accelererar klimatförändringen och oaktsam markanvändning är en orsak bakom klimatförändringen. Vi måste fästa särskild uppmärksamhet vid skogarna, jordbruksmarken och myrarna.
Jordbrukare och skogsägare kan vara klimathjältar. Genom att utveckla jordbruksmetoderna kan man öka mängden koldioxid som binds av jordbruksmarken och samtidigt förbättra lönsamheten och chanserna till en bra skörd. Skogsägare kan öka kolbindningen genom att uppskjuta skogarnas avverkning och ta i bruk sådana metoder för skogsförvaltning som maximerar trädens och markens kolbindning.
Finland har mycket skog och myrar, så användningen av dem är vår specialfråga. Förutom för klimatet har skogar stor betydelse för ekonomin och naturens mångfald, och därför måste vi samordna de ekonomiska och miljömässiga behoven som riktas mot skogsanvändningen.
Skogarnas användningssätt måste bli koldioxidsmarta och antalet avverkningar dimensioneras så att kolsänkorna och koldioxidlagren växer både på kort och på lång sikt. Det väsentliga är att utveckla skogsindustrins förädlingsvärde och virkets användningssätt så att våra skogar blir produkter med så hög förädlingsgrad som möjligt i vilka koldioxiden förblir bunden en lång tid och vilka ersätter fossilbaserade produkter som har större utsläpp. Sätten att odla skog ska undersökas mer än i dag, och dessutom ska koldioxidskogsbruk utvecklas och skogsägarnas kunskaper om skogsanvändningens diverse effekter på klimatet ökas.
Myrar är massiva koldioxidlager. Röjning av myrar och förbränning av torv förstör koldioxidlagren och släpper koldioxid ut i atmosfären. Förvandling av myrar till åkrar orsakar stora utsläpp, så man måste avstå från att göra detta. Energiutvinning ur torv måste minskas och under 2030-talet måste man fullständigt avstå från det. Genom att åtgärda misslyckad skogsdikning och öka rekonstrueringen av myrar är det möjligt att ha en positiv inverkan på jordmånens klimatutsläpp. OK
Normen för städernas och kommunernas planering och reglering av markanvändning och byggande måste bli en minimering av koldioxidutsläpp och tryggande av kolsänkorna bland annat med hjälp av rikliga grönområden, trädbeståndet och träbyggande.
Vänsterförbundets målsättningar:
- Markens och skogarnas koldioxidlager utökas genom att odlingssätt som förbättrar markens mullhalt utvecklas tillsammans med jordbrukare och forskare.
- Röjning av ny torvåker förbjuds. Man gör det möjligt för jordbrukare att använda gödsel som biogas i stället för att sprida det.
- Det reserverade anslaget för rekonstruering av myrar ökas och Kemera-stödet utvecklas för åtgärder av misslyckad skogsdikning.
- Energiutvinning ur torv minskas med skattestyrning. Målet är att man under 2030-talet fullständigt avstår från energiutvinningen.
- Man upprättar ett övergångsprogram för torvbranschen med vilket man stöder områden som påverkas av torvanvändningens nedkörning. Programmet säkerställer omskolning, åtgärder som främjar sysselsättningen och områdenas energiförsörjning.
- Man försäkrar att träbaserat biobränsle är hållbart. Till exempel stubbar och trädens gröna delar ska lämnas i skogen.
- Antalet avverkningar ska vara hållbart för klimatet både på kort och på lång sikt. En hållbar nivå för skogsanvändning ska definieras utifrån den bästa tillgängliga vetenskapliga expertisen eftersom gallring i enlighet med kontinuerlig skogsodling ökar skogarnas tillväxt och kolsänkor.
- Beskogningen av snårskog och åkerområden som tagits ur produktion stöds i syfte att utvidga kolsänkorna.
- Skogsägare skapas incitament att uppskjuta skogarnas avverkning och öka kolbindningen. Detta görs genom att man upprättar en stödmodell vari skogsägaren får årlig ersättning för den bundna koldioxiden.
- Avskogning motverkas och beskogning ökas med hjälp av ekonomiska incitament och sanktioner.
- Träbyggande främjas i offentliga byggnader.
- Grönytefaktorns användning i byggnadsreglering främjas.
5.4 Ett hållbart livsmedelssystem
Mat har en stor roll i allas liv. Matproduktionen har också stor betydelse för klimatet och miljön. Den orsakar en stor del av alla utsläpp och hänger även samman med naturens minskande mångfald. Att bygga ett hållbart livsmedelssystem utgör en väsentlig del av att bromsa klimatförändringen.
Den ökande produktionen och konsumtionen av kött är ett miljöproblem som berör hela världen. Allt mer betesmark måste röjas för boskap och allt mer foder produceras. Att öka grönsakernas andel av kosten är en väsentlig del av att minska livsmedelssystemets klimat- och miljökonsekvenser. Även gynnande av klimatsmarta sorter är viktigt för att minimera livsmedlens effekt på klimatet. Det är upp till varje hushåll att bygga upp en klimatsmart kost, men den offentliga makten ska gynna en miljövänlig kost med hjälp av rekommendationer, stöd, massbespisning och beskattning.
Många fiskarter är hälsosam och klimatsmart mat, men en stor del av världens fiskbestånd är hotade på grund av utfiskning och förorening. Hållbart odlad fisk är en del av det miljövänliga livsmedelssystemet, men den nuvarande fiskodlingen övergöder haven.
Matsvinn är ett stor problem – utsläppen från den mat som kastas bort har orsakats i onödan. Matsvinn måste minskas inom alla delar av livsmedelssystemet: på åkrarna, i logistiken och i industrin, men även i butikerna, restaurangerna och hemmen.
Sätten att producera mat påverkar även naturens mångfald. Särskilt den rikliga användningen av bekämpningsmedel orsakar problem för miljöbalansen, och intensiv jordbruk och åkerröjning som båda grundar sig på monokultur utarmar jordmånen och miljön. I matproduktionen ska man sträva efter att minska användningen av skadliga bekämpningsmedel och gynna odlingsmetoder som tar naturens mångfald i beaktande. Jordbruksstöden ska utvecklas så att de utöver miljövänlig matproduktion även gynnar odlingsmetoder som stöder naturens mångfald.
Ett hållbart livsmedelssystem garanterar också att livsmedelsproducenterna får rättvis ersättning. Andelen som primärproducenterna får av livsmedelspriset är outhärdligt liten och jordbrukarnas utkomst knapp. Jordbruksstöden ska riktas till aktiva jordbrukare och marknaden ska utvecklas så att den blir mer rättvis än i dag.
Livsmedelssystemet påverkar även djurens välbefinnande. Djurens välbefinnande är ett egenvärde som ska beaktas i lagstiftningen. Produktionsdjurens välbefinnande ska förbättras genom att man skärper kraven i lagstiftningen. Pälsdjursuppfödning ska avvecklas kontrollerat, och detta förutsätter att ett avträdelsesystem utvecklas för pälsfarmare.
Användningen av många frukter och grönsaker som i sig är hälsosamma kräver en lång, snabb och avkyld transport, och både detta och den finländska växthusodlingen under vintermånaderna orsakar betydliga koldioxidutsläpp. Särskilt i fattigare länder följer endast en liten del av produktionen principen för rättvis handel. Därför ska skörd och användning av inhemska rotsaker, frukter och bär stödjas som en del av byggandet av ett hållbart livsmedelssystem.
Vänsterförbundets målsättningar:
- Antingen innovations- eller miljösynvinklar beaktas i alla jordbruksstöd. Miljöersättningens kriterier bearbetas så att de är tydliga och effektivare än i dag.
- Jordbrukets energibeskattning förändras så att det stöder användningen av förnybar energi, särskilt biogas. Man åtgärdar systemet för återbäring av energiskatt som stöder användningen av fossila bränslen.
- Ett nytt stimuleringsstöd för övergång till ekologisk produktion skapas och samtidigt ökas rådgivningen och samarbetet mellan gårdarna.
- Livsmedel beskattas utifrån hälsa och miljökonsekvenser. Till exempel en reform av mervärdesbeskattningen gör det möjligt att uppmuntra till miljömässigt hållbar konsumtion och produktion.
- Den lokala näringscykeln stöds så att kväve och fosfor bevaras inom matproduktionen och övergöder inte vattendrag. Ett effektivare näringskretslopp skulle även förbättra Finlands självförsörjning och bytesbalans.
- Ett nationellt livsmedelsprogram som är ekologiskt, etiskt och folkhälsomässigt hållbart skapas. Man gynnar vegetarisk närproducerad och ekologisk mat och rättvisemärkta produkter vid offentliga upphandlingar och massbespisning. Klimatsmart kostrådgivning och forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering av förädlade finländska vegetariska produkter ökas.
- Jordbruksstöden riktas till aktiva jordbrukare, jordbrukarnas ork stöds och rättvis marknadspraxis främjas.
- Utfiskning förebyggs i Finland och EU genom att fiskekvoterna dimensioneras till en hållbar nivå.
- Man strävar efter att öka strömmingsbeståndet i Finlands närvatten och i hela Östersjön genom att foderfiske efter strömming minskas tillfälligt med begränsningar eller skatter.
- Restauranger och butiker åläggs att dela sin svinnmat vidare.
- Djurskyddslagen reformeras så att strukturer som hindrar rörligheten såsom grisningsburar och bås för fastbundna djur förbjuds efter en övergångsperiod.
- Man upprättar en nationell plan och tidtabell för avskaffning av pälsdjursuppfödning som även innehåller ett avträdelsesystem för pälsfarmare.
- Användningen av bekämpningsmedel som minskar antalet pollinerare minskas med styrning och förpliktelser.
5.5 Mångfaldig och ren natur
Utöver att bromsa klimatförändringen ska vi stoppa minskningen av naturens mångfald. Antalet arter minskar och livsmiljöer förstörs i allt snabbare takt och i allt större skala. Detta trots att människan är fullständigt beroende av naturen och de ekosystemtjänster som naturen erbjuder.
Minskningen av naturens mångfald måste stoppas även i Finland. Skogsskötsel och jordbruk måste bli hållbara med tanke på mångfalden, och antalet skyddsområden måste ökas. Jakten ska dimensioneras så att den inte äventyrar beståndens hållbarhet. Antalet skyddsområden ska ökas och ökning av mångfalden ska också beaktas i kulturskogar, på jordbruksmarken och i stadsområden.
Förutom av ohållbar markanvändning och exploatering av organismer hotas naturens mångfald även av livsmiljöernas förorening. Havens övergödning, kemikaliernas spridning till miljön och den ökande mängden plastavfall är globala problem och resultat av vår ohållbara modell för ekonomi och konsumtion. Förorening ska förhindras med lagstiftning och skärpta tag.
Användningen av jungfruliga råvaror är numera billigare än återvinning och återanvändning av gamla. Användningen av jungfruliga och begränsade råvaror ska prissättas på rätt sätt och gruvornas miljöreglering skärpas. Gruvlagen ska reformeras så att beslutet att anlägga en gruva omfattas av det lokala demokratiska beslutsfattandet, samhället får en rättvis ersättning för företagens vinster och miljöaspekterna beaktas bättre än i dag.
Vänsterförbundets målsättningar:
- Vandringsfiskbeståndens livskraft förbättras genom att man effektiviserar genomförandet av fiskvägsstrategin och uppdaterar vattenkraftbolagens förpliktelser vad gäller fiskerinäringen. Fiskekvoterna dimensioneras till en för fiskbestånden hållbar nivå.
- Den lokala näringscykeln stöds så att kväve och fosfor bevaras inom matproduktionen och övergöder inte vattendrag.
- Fiskbeståndets förökning och mångfald främjas i kustvatten.
- Skogarnas skyddsgrad höjs till 10 procent i södra Finland och tillräcklig finansiering av skyddet säkerställs. Skyddsprogrammet för myrar uppdateras och genomförs.
- Antalet avverkningar hålls på en nivå som möjliggör bevaring av naturens mångfald och andra användningssätt av skogarna. Tillämpningen av kontinuerlig skogsodling som metod för skogsskötsel ökas i kulturskogar. Stöden till skogsbruket reformeras så att de främjar en mängd olika metoder för skogsförvaltning.
- Förbättringen av naturens mångfald tas i beaktande i reformen av markanvändnings- och bygglagen.
- Nya nationalparker grundas och städer stöds i att öka grönområdenas mångfald. Miljöförvaltningens verksamhetsförutsättningar och tillräckliga resurser tryggas med en separat myndighet vars uppgift är att bevaka det allmänna miljöintresset.
- Onödiga plastprodukter förbjuds och en EU-omfattande plastskatt som är tillräckligt hög för att minska onödig användning av engångsplast inrättas.
- Avfallslagens återvinningskrav skärps.
- Gruvlagen reformeras så att den blir hållbar och så att underjordiska icke förnybara naturresurser i fortsättningen i princip tillhör samhället. En mer rättvis fördelning av ekonomiska fördelar tryggas till exempel med skatt på royalties.
- När gruvtillstånd beviljas gör man en övergripande bedömning i vilken gruvdriftens effekter på lokalsamfund och miljön också tas i beaktande. Kommunerna ska ha rätt att förbjuda anläggandet av gruvor på sitt område även om malmletningstillstånd har beviljats. Malmletning förbjuds på naturskyddsområden.
- Skydd av hotade arter såsom saimenvikaren förbättras.