Uut­ta työ­tä osaa­mi­sel­la ja kou­lu­tuk­sel­la

Suomalainen työ muuttuu nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Suorittavia töitä siirretään maihin, joissa työstä maksetaan vähemmän kuin Suomessa. Työn muutos ei koske vain duunareita. Myös juristin, graafikon tai insinöörin korvaa yhä useammin algoritmi tai verkosta ostettava palvelu. Työntekijät jakautuvat kahteen joukkoon: yksien työstä kilpaillaan, toisten työlle ei ole ottajia. Töitä ja hyvinvointia tarjotaan niille, jotka pystyvät luomaan osaamisellaan uutta.

Tänä keväänä on aika valita, menestyykö Suomi osaamisella ja luovuudella, vai seuraammeko Sipilän hallituksen tietä kohti matalapalkkaisia töitä ja kaventuvaa hyvinvointia.

Näin luomme Suomeen työtä panostamalla osaamiseen:

• Nostamme tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen viiteen prosenttiin bruttokansantuotteesta.
  • Takaamme jokaiselle oikeuden opiskeluun ja opinto-ohjaukseen.
  • Autamme itsensätyöllistäjiä ja pienyrittäjiä.
  • Toteutamme tasa-arvoisen perhevapaauudistuksen.
  • Perumme aktiivimallin ja luovumme työvoimapolitiikan karensseista.

Lue vasemmistoliiton koko vaaliohjelma eduskuntavaaleissa 2019. Tehdään yhdessä oikeudenmukainen Suomi kaikille, ei harvoille.

Vaaliteemat

Eriar­voi­suu­den vä­hen­tä­mi­nen

Me elämme yhdessä maailman vauraimmista maista, siitä huolimatta monet kamppailevat päivittäin niukkuuden kanssa. Tänä keväänä äänestämme köyhyyden historiaan.

Il­mas­ton­muu­tok­sen rat­kai­se­mi­nen

Me olemme viimeinen sukupolvi, joka voi pysäyttää ilmaston lämpenemisen. Nyt on aika ryhtyä päättäväisiin toimiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja äänestää Suomeen ilmastomyönteinen hallitus!