Alla borde få hjälp utan svårigheter då de ber om och behöver det. Inom social- och hälsovårdstjänsterna ska man hålla sig till principen om en lucka och satsa på preventiva tjänster med låg tröskel. Möjligheten att sköta ärenden ansikte mot ansikte ska bevaras vid sidan om att sköta ärenden elektroniskt. En effektiv kund- och servicehandledning underlättar ställningen speciellt hos sådana som behöver mycket hjälp. Arbetet som görs inom social- och hälsovården behöver tillräckliga resurser och satsningar inom god arbetsgivarpolitik. Service ska erbjudas på ett köns- och kultursensitivt sätt.
a. Terapigaranti tas i bruk i kommunerna
Störningar i den mentala hälsan berör en stor del av finländarna. Samtidigt är störningar i den mentala hälsan en central orsak för såväl lång sjukfrånvaro som förtidspension. Det behövs mera tjänster inom mentalhälsovårdstjänsterna som kan erbjudas snabbt och med låg tröskel. Det finns stora brister i synnerhet i mentalhälsovården för barn och unga samt för de som är utanför arbetslivet. Kommunerna ska tillsammans med kommunen implementera en terapigaranti, som garanterar rätten till psykoterapi eller annan psykosocial vård senast en månad efter att vårdbehovet konstaterats.
b. God vård för äldre både hemma och på serviceboende
Missförhållanden inom äldrevården är ett allvarligt människorättsproblem och en skam för den finländska välfärdsstaten. Varje människa ska kunna lita på att man tar hand om honom eller henne då de egna krafterna inte längre räcker till. Kommunerna bör se till att vårdardimensioneringen som förskrivs av lagen uppfylls och samtidigt förbättra kvaliteten och tillgängligheten hos hemvården genom att öka mängden arbetstagare och satsa på arbetshälsan. Service som ges hemma ska utvecklas, och hembesök av läkare, hemrehabilitering och stimulansaktiviteter ska ingå i serviceutbudet. Arbetstagare ska ha en kanal där de kan rapportera om missförhållanden utan rädsla om att förlora sin arbetsplats. Kommunerna ska utveckla en mellanmodell av gemensamt boende som ett alternativ till hemmaboende och serviceboende med heldygnsomsorg.
c. Mer resurser till service för missbrukare
Den kommunala missbrukarpolitiken ska minska på det mänskliga lidandet och samhälleliga skadeverkningar. Varje människa har rätt till god behandling och ett människovärdigt liv. Människor med missbruk har berättat om diskriminerande behandling inom offentliga tjänster som är avsedda för alla. Stigmatisering förhindrar uppsökande av vård att de grundläggande rättigheterna uppfylls. Stigmat som associeras med missbrukare och att söka sig till service för missbrukare ska aktivt minskas bland annat genom att utbilda arbetstagare inom social- och hälsovården.
Förebyggande alkohol- och drogarbete som riktar sig till service för missbrukare och hela befolkningen ska få tillräckligt med resurser, och kommunen ska utarbeta en plan om service för missbrukare. Missbrukarservicen ska vara lättillgänglig. Servicen ska vara lätt att hitta, och det ska vara så enkelt och hinderfritt som möjligt att söka sig till dem. Närstående ska också erbjudas stöd och vård. Barnens rättigheter ska beaktas då man gör en klientplan för missbrukarvård, och familjeservicen samt barnskyddet ska satsas på. Kommunens missbruksprogram ska innehålla förebyggande av och instruktioner för problematiskt spelande, och hur en person med ett penningspelproblem kan få vård.
d. Ledighet och stöd för närståendevårdare
Det har uppskattats att det i Finland år 2018 fanns 350 000 närståendevårdare, eller personer som vårdar en närstående på grund av skada, sjukdom eller motsvarade anledning. Cirka 50 000 närståendevårdare har gjort ett avtal med kommunen. De är vanligtvis kvinnor som är över 65 år och sköter sin make som lider av minnessjukdom. Som stöd för närståendevårdare ska kommunen satsa på service som stöder närstående- och familjevård. Genom att säkerställa högkvalitativ och mångsidig avlösarservice till exempel i vårdtagarens hem kan man uppmuntra närståendevårdare att ta ut de ledigheter som tillhör dem. Stöd för närståendevård ska grunda sig på behov, inte kommunens budget.
e. Stark självbestämmanderätt som grund för handikappolitiken
Handikappservice ska utvecklas kundinriktat genom att erbjuda lämplig service för människor i olika åldrar och med olika behov. Personer med funktionsnedsättning ska få delta i beslutsfattande som angår dem själva. För att kunna garantera tillräckligheten hos färdtjänsterna och personlig assistans är det viktigt att stärka självbestämmanderätten hos personer med funktionsnedsättning och möjligheterna att bestämma om sin egen fritid. I synnerhet ska man uppmärksamma rättigheterna hos de funktionsnedsatta som är sårbara för diskriminering på flera grunder. Det ska ordnas möjlighet till avlönat arbete för arbetsföra och -villiga genom samarbete med näringslivet samt lönesubventioner. Personer med funktionsnedsättning ska också få lön för sitt arbete.
En handikappad person ska själv kunna bestämma om var, hur och med vem hen bor. Tvångsflyttar ska förbjudas. Information på klarspråk om vilka tjänster som finns samt hur och varifrån man kan få dem ska finnas för personer med funktionsnedsättning och deras närstående. I kommunerna ska det finnas skilda experter som vid behov kan ge råd på klarspråk åt handikappade samt deras familjer. Kommunerna skulle också kunna erbjuda kamratstöd – genom kommunen ska man också kunna få kontakt med erfarenhetsutbildare.
f. En hinderfri och tillgänglig kommun
På alla ställen ska hinderfrihet, tillgänglighet, jämställdhet och likställdhet beaktas. Hinderfrihet innebär inte enbart ramper och hissar. Det är till exempel induktionsslingor, tolkning, doftfrihet och klarspråk. Offentliga utrymmen och läroverk ska vara hinderfria och deras kommunikation tillgänglig. Personer med funktionsnedsättning ska få delta i tillfällen som anordnas av läroverk, kommuner, landskap, förbund och partier om de så vill. Det är också viktigt arbete att påverka attityder och fördomar. Kommunernas handikapp- och äldreråd ska få riktiga maktbefogenheter. Det är viktigt att bedöma likabehandlingseffekterna inom kommunerna.
g. Mera platser för de som söker skydd
Kommunerna erbjuder kommunplatser åt kvotflyktingar och asylsökande som har beviljats uppehållstillstånd så att de kan flytta från flyktinglägren eller mottagningscentren och få integrationsservice. I framtiden kommer det i synnerhet att behövas mera kommunplatser åt kvotflyktingar.
Kommunerna ska se till att de nya finländarna får ta del av vardagen i Finland så snabbt som möjligt utan onödigt och otryggt väntande i mottagningscentren. Kommunplatserna ska försäkras snabbt speciellt för barn och familjer som kommer till landet utan vårdnadshavare.
h. Bostad är en mänsklig rättighet
Finlands målsättning är att avlägsna hemlöshet helt och hållet under två valperioder alltså senast tills slutet av året 2027. Ett eget hem är ett grundläggande behov som förenar alla människor, och därför ska bostadslöshet minskas till exempel genom att följa bostad först-modellen. Hemlöshet kan öka stress och missbruk, försämra livshanteringen och orsaka svårigheter i att hitta en arbets- och studieplats. Kommunerna ska förstärka arbetet mot bostadslöshet genom att förbättra tillgängligheten av bostadsrådgivning samt genom andrahandsuthyrningsmodell för bostäder. Inom kommunernas basservice är det viktigt att öka kompetensen och förståelsen för hemlöshet. För att förbättra situationen hos de hemlösa som är i behov av starkt stöd ska det utvecklas rörliga sote-tjänster och lågtröskelservice som stöder boendet.