Jus­si Sa­ra­mo

Jussi Saramo

Valkrets: Nyland

Epost: jussi.saramo@eduskunta.fi

JUSSI SARAMO (född 1979) är riksdagsledamot och fullmäktigeledamot från Vanda. Vänsterförbundets riksdagsgrupp valde honom till ordförande under sitt sommarmöte år 2021. Saramo fungerade som undervisningsminister då Li Andersson var föräldraledig kring slutet av år 2020 och början av året 2021.

Jag tycker Finland behöver tro och hopp om framtiden. För Finland skall byggas för allas bästa och inte för ett fåtal giriga på kort sikt.

Vänsterförbundet är mitt parti, eftersom det är det enda partiet som jobbar för hållbar utveckling, som i sin tur består av ekologisk utveckling, ekonomisk utveckling och social utveckling. Dessa tre bör ses som en helhet där man bygger en grund för en hållbar välfärd för människor och miljön.

I politiken får man mest gjort, då man kombinerar ideologi och vision med långsint knegande. Man blir ofta frustrerad då saker går framåt så långsamt men då man blickar tillbaka och ser på den vardag tidigare generationer upplevat har Finland varit en succéhistoria. Den succén är det bra att bygga vidare på.

Utskott och andra uppdrag

• Ordförande för riksdagsgruppen